Polis tahan 828 pemandu mabuk di jalan KL pada 2019, cadang alat uji tahap alkohol di semua pusat hiburan

Polis tahan 828 pemandu mabuk di jalan KL pada 2019, cadang alat uji tahap alkohol di semua pusat hiburan

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur (JSPT KL) ACP Zulkefly Yahya mengesahkan pihaknya telah menahan seramai 828 pemandu mabuk dalam operasi yang dijalankan di sekitar ibu kota pada tahun 2019. Ini menunjukkan peningkatan sebanyak 93 kes berbanding 735 kes pada tahun 2018.

Malah untuk bulan pertama 2020, seramai 158 pemandu mabuk telah ditahan oleh pihaknya. Di mana daripada 158 individu yang ditahan, 118 kes telah dituduh dan 40 kes masih dalam siasatan pihak polis.

“Trend pemandu mabuk di ibu negara selalunya berlaku selepas tengah malam dan rekod kes kemalangan melibatkan pemandu mabuk di ibu negara, tahun lepas cuma satu kes, dan tiga kes pada 2018.

“Unit penguatkuasaan JSPT KL telah ditugaskan untuk menangani masalah pemandu mabuk ini, dan kami bertugas 24 jam sehari, serta menjalankan operasi Mabuk bagi menangani masalah ini, tiada hari tanpa operasi,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menurutnya, berdasarkan Seksyen 45G (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987, had kandungan alkohol yang ditetapkan untuk pemandu adalah 35 mikrogram alkohol dalam 100 mililiter nafas; 80 miligram alkohol dalam 100 mililiter darah; atau 107 miligram alkohol dalam 100 mililiter air kencing.

Polis tahan 828 pemandu mabuk di jalan KL pada 2019, cadang alat uji tahap alkohol di semua pusat hiburan

Malah Zulkefly turut berkata, pihaknya menyambut baik cadangan kerajaan meminda undang-undang sedia ada berkaitan kesalahan memandu kenderaan dalam keadaan mabuk, pengaruh dadah serta memandu secara bahaya.

“Kami menyambut baik cadangan ini dan percaya kerajaan mempunyai pelan mereka dalam meminda undang-undang berkaitan, supaya ia bersesuaian dengan keadaan semasa,” katanya.

Buat masa ini, pemandu cuai yang memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah sehingga menyebabkan kecederaan atau kematian, adalah satu kesalahan serius mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987, dan boleh didakwa mengikut Seksyen 44 yang membawa hukuman penjara antara tiga dan 10 tahun dan denda antara RM8,000 dan RM20,000.

Selain itu, Zulkefly turut mencadangkan pemilik pusat hiburan di ibu negara untuk menyediakan ‘Screening Device II’ (SDII), iaitu satu alat yang membolehkan pengunjung mengetahui tahap alkohol pada badan mereka, dalam usaha mengurangkan kes melibatkan pemandu mabuk. Katanya, menerusi alat tersebut, pengunjung akan mengetahui sama ada tahap alkohol pada badan masih berada di tahap dibenarkan untuk memandu, atau sebaliknya.

“Sekiranya tahap alkohol pengunjung melebihi tahap dibenarkan, pemilik premis boleh mengambil insiatif menasihatkan pengunjung untuk tidak memandu. Penggunaan alat SDII sudah diguna pakai di luar negara, dan tiba masanya premis hiburan di negara ini mengamalkan perkara sama, sebagai langkah pencegahan dan keselamatan,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required