Proton X70 CKD 2020 – beza kos servis 7DCT vs 6AT

Proton X70 CKD 2020 – beza kos servis 7DCT vs 6AT

Ramai yang sudah tahu tentunya, Proton X70 CKD yang baru dilancarkan minggu ini dilengkapi dengan kotak gear DCT tujuh-kelajuan bagi menggantikan versi automatik enam-kelajuan pada model CBU sebelum ini. Kami juga telah kongsikan pandangan berkaitan prestasi pemanduan unit CKD berkenaan, ada video sekali.

Cuma, ada satu perkara lagi yang mungkin sedang bermain di dalam fikiran ramai orang; apa kesan penggunaan kotak gear baru ini terhadap kos servis keseluruhan X70 CKD? Adakah bertambah mahal atau sebaliknya menurun? Jadi, soalan itu yang ingin kami jawab dalam tulisan ini.

Proton X70 CKD 2020 – beza kos servis 7DCT vs 6AT

Dengan meneliti angka-angka adn jadual servis yang dimuatkan dalam laman web Proton sendiri bagi model CKD dan CBU berkenaan, anda boleh lihat yang versi CKD relatif lebih murah harga atau kos servisnya berbanding model CBU, bagi tempoh 100,000 km atau lima tahun.

Jika diperhatikan dengan lebih dekat, perkara servis yang diperlukan bagi model CBU dan CKD sebenarnya tidak jauh berbeza. Cuma, versi CBU memerlukan penukaran minyak gear agak awal, iaitu pada jarak 60,000 km/tempoh 36-bulan. Sebaliknya, bagi model CBU, perkara sama hanya perlu ditukar pada jarak 90,000 km/tempoh 54-bulan.

Perbezaan kos servis antara keduanya adalah disebabkan oleh minyak kotak gear yang digunakan. Pemilik model CBU perlu membayar RM500.96 untuk itu, sementara bagi pemilik model CKD pula hanya perlu membayar RM353.45. Versi CKD akan menggunakan minyak transmisi Shell Spirax S5 DCT10 empat liter, sementara CBU menggunakan jenis ATF 3292 oleh Fuchs Petrolub yang digunakan oleh Geely.

Proton X70 CKD 2020 – beza kos servis 7DCT vs 6AT

Proton X70 CKD 2020 – beza kos servis 7DCT vs 6AT

Bagi tempoh tahun ke tahun, kos penyelenggaraan antara model CKD dan CBU agak mirip sahaja sebenarnya, dengan pengecualian bagi tahun ketiga dan kelima. Pada tahun ketiga, pemilik model CKD akan membayar kurang, tetapi perlu membayar lebih pada tahun kelima – disebabkan penukaran minyak kotak gear 7DCT berkenaan.

Jadi, jika pertanyaan ini pernah bermain dalam benak anda, maka ia kini sudah terjawab. Memang ada perbezaan bagi kos penyelenggaraan antara transmisi 7DCT baru berbanding 6AT lama pada model CBU, walaupun sebenarnya jumlahnya tidaklah begitu ketara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required