Lynk & Co 03 TCR kini boleh ditempah – kereta lumba sebenar berkuasa 350 hp/420 Nm dari enjin 2.0L turbo

Lynk & Co 03 TCR kini boleh ditempah – kereta lumba sebenar berkuasa 350 hp/420 Nm dari enjin 2.0L turbo

Setelah berlumba dalam Piala Touring Car Dunia (WTCR) di bawah pasukan rasmi Cyan Racing pada musim penuh 2019, Geely Group Motorsport kini secara rasmi membuka tempahan kepada mana-mana pasukan persendirian yang berminat untuk berlumba dengan jentera Lynk & Co 03 TCR yang telah mereka bangunkan.

Kereta lumba ini telah disahkan sangat kompetitif setelah Lynk & Co Cyan Racing berjaya dinobatkan sebagai juara dunia WTCR 2019 dalam kategori pasukan, menewaskan pasukan BRC Hyundai N Squadra Corse dengan kelebihan 14 mata, dan Münnich Motorsport Honda di tempat ketiga dengan ketinggalan 52 mata.

Dalam kategori pemandu pula, pelumba berpengalaman Cyan Racing, Yvan Muller berada di tempat ketiga, manakala juara WTCC 2017 juga masih memandu untuk Cyan Racing, Thed Bjork berada di tempat keempat secara keseluruhan untuk WTCR musim 2019.

Jentera perlumbaan yang telah disahkan mematuhi spesifikasi TCR oleh FIA ini diasaskan dari model produksi Lynk & Co 03+, yang dibina menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) Volvo/Geely (platform sama dengan Volvo XC40). Bagi versi produksi di bilik pameran, 03+ dijana oleh enjin turbo 2.0 liter Drive-e menghasilkan 254 hp/350 Nm sama seperti yang terdapat pada model-model T5 Volvo.

Lynk & Co 03 TCR kini boleh ditempah – kereta lumba sebenar berkuasa 350 hp/420 Nm dari enjin 2.0L turbo

Menurut Ketua Geely Group Motorsport, Alexander Murdzevski yang kami temui pada perlumbaan pusingan terakhir WTCR di Sepang Disember lalu, kereta lumba ini masih menggunakan kerangka produksi, dan menggunakan enjin yang sama – ia masih menggunakan komponen dalaman yang sama sepenuhnya seperti model produksi, cuma diberikan pengecas turbo lebih besar bagi menghasilkan kuasa 350 hp/420 Nm.

Enjin berkenaan dipadankan bersama kotak gear sequential 6-kelajuan yang dioperasikan menerusi pedal penukar gear. Disebabkan ia masih menggunakan kerangka produksi, tiada perubahan besar terhadap konfigurasi suspensi dimana kereta lumba ini masih menggunakan topang McPherson di hadapan dan multi-link dibelakang, namun kesemua penyerap hentak kini menggunakan komponen perlumbaan sebenar yang boleh dilaras sepenuhnya, dihasilkan oleh Ohlins.

Bagi menghentikan kereta lumba ini pula, Lynk & Co memadankan angkup brek enam-omboh bersama cakera berliang 380 mm di hadapan, dan angkup dua omboh bersama cakera berliang 278 mm di belakang – kesemua set brek ini berselindung di sebalik rim bersaiz 18-inci dengan lebar 10-inci.

Bahagian dalaman kereta lumba ini dilengkapkan dengan ciri seperti roll cage spesifikasi FIA, tempat duduk perlumbaan dengan tali pinggang keselamatan enam-poin (boleh digunakan dengan HANS), tangki bahan api yang diluluskan FIA dan juga alat pemadam api.

Lynk & Co 03 TCR kini boleh ditempah – kereta lumba sebenar berkuasa 350 hp/420 Nm dari enjin 2.0L turbo

Kereta ini siap dibangunkan hanya dalam masa 25 minggu – bermula pengenalan model produksi 03 pada September 2018, kemudian terus ke ujian awalan di litar Mantorp, Sweden pada Disember 2018, dan ia berjaya berada di petak permulaan pusingan pertama WTCR 2019 di litar antarabangsa Moulay El Hassan, Maghribi April tahun lalu. Kejayaan yang dicapai oleh Lynk & Co 03 ini di WTCR musim lalu juga hanya diperolehi pada musim pertamanya dalam kejohanan tersebut.

Menurut Murdzevski, Geely Motorsport akan menghantar kereta lumba ini kepada pelanggan di China terlebih dahulu kerana ia adalah pasaran utama buat model produksi Lynk & Co 03 buat masa sekarang.

“Kami sangat gembira untuk terus memupuk keghairahan terhadap jenama Lynk & Co dan sukan ini dengan mengalu-alukan lebih banyak pasukan bagi menyertai program perlumbaan pelanggan kami. Bermula dengan pasaran paling besar Lynk & Co iaitu China, sasaran kami adalah untuk menambah bilangan pelanggan dengan jayanya.

“Kategori TCR yang sangat berjaya ini menawarkan jalan dengan kos yang efektif dan kompetitif untuk pasukan dari seluruh dunia bagi bertanding pada tahap sukan permotoran tertinggi dan kami bersungguh-sungguh untuk menjadi sebahagian yang bertumbuh daripadanya,” jelas Murdzevski.

GALERI: Lynk & Co Cyan Racing di WTCR Race of Sepang 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required