Pan Borneo Sarawak dijangka siap menjelang Ogos 2022; 14 bulan lewat daripada jadual asal – Baru Bian

Pan Borneo Sarawak dijangka siap menjelang Ogos 2022; 14 bulan lewat daripada jadual asal – Baru Bian

Mengikut perancangan asal, projek Lebuhraya Pan Borneo (LPB) Sarawak yang mula dibina pada Oktober 2015 dijangka siap pada Jun 2021. Walau bagaimana pun, terbaru, projek lebuhraya sepanjang 786.41 kilometer itu dijadualkan siap sepenuhnya menjelang Ogos 2022, iaitu 15 bulan lebih lewat daripada perancangan asalnya.

Menurut Menteri Kerja Raya, Baru Bian, tarikh baharu itu ditetapkan apabila projek itu dilaksanakan menerusi modul konvensional selepas Kementerian Kerja Raya mengambil alih sepenuhnya projek mega itu dari Rakan Pelaksana Projek (PDP), Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd berkuat kuasa hari ini.

Sebelum ini PDP menetapkan projek berkenaan siap pada 30 Jun 2021, namun berdasarkan laporan oleh PDP pada Januari lalu, kemajuan sebenar projek adalah 44.21% berbanding 47.82% seperti yang dijadualkan bagi penyiapan projek pada 30 Ogos 2021.

“Ini bermakna projek itu mengalami kelewatan dua bulan selepas tarikh siap perjanjian PDP pada 30 Jun 2021.

Pan Borneo Sarawak dijangka siap menjelang Ogos 2022; 14 bulan lewat daripada jadual asal – Baru Bian

“Bagaimanapun, berdasarkan semakan Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak dan jurutera perunding bebas Opus (ICE) yang menggunapakai PDP’s Works Programme Rev.1 pada Januari 2020, kemajuan sebenar projek ialah 45.81 peratus berbanding 61.23 peratus dengan tempoh siap baharu pada Disember 2021,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Jelasnya lagi, anggaran penjimatan bagi projek LPB di Sarawak berdasarkan perbezaan keseluruhan kos pembangunan di antara model Rakan Pelaksana Projek (PDP) dengan kaedah konvensional adalah sebanyak RM2.865 bilion.

“Anggaran penjimatan itu dibuat selepas mengambil kira kos pembangunan model PDP sebanyak RM21.857 bilion termasuk kos pembinaan yang ditandatangani. Melalui kaedah konvensional yang menjadi hala tuju baharu projek ini, anggaran kos pembangunan keseluruhan adalah RM18.992 bilion dengan mengambil kira kos-kos PDP sehingga penamatan PDP pada 20 Februari 2020,” katanya lagi.

LPB di Sarawak merangkumi 11 pakej WPC dengan satu pakej kerja iaitu jajaran Telok Melano ke Semantan sepanjang 33 kilometer siap mengikut jadual pada 6 Januari 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required