Suzuki dilapor akan ke Malaysia semula dengan Naza

Suzuki dilapor akan ke Malaysia semula dengan Naza

Tahun lalu ada ura-ura bahawa Suzuki akan ke Malaysia semula menerusi Berjaya Group, dan ia kekal sebagai khabar angin semata-mata. Namun hari ini, berita yang hampir sama bertiup semula – menurut laporan dari Malaysian Reserve, jenama berkenaan dikhabarkan akan kembali ke sini dengan Naza Group.

Laporan tersebut memetik sumber dari industri mengatakan bahawa terdapat rundingan antara kedua-dua pihak yang dinyatakan dan ia dijangka akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Dalam rundingan itu, Suzuki mungkin akan kembali ke pasaran Malaysia pada awal tahun ini.

“Kedua-dua pihak akan melalui berberapa penilaian ke atas perjanjian ini. Mereka kini sudah pun berada di peringkat terakhir bagi memuktamadkan perjanjian kerjasama,” kata sumber yang rapat dengan perkara ini kepada Malaysian Reserve. Sumber ini turut menyatakan tiada rancangan untuk menghasilkan model-model pemasangan tempatan (CKD), jadi hanya model-model yang sangat berpotensi akan di bawa masuk.

Empat tahun lalu, Suzuki Malaysia Automobile yang memasang hatchback segmen-B Swift di kilang Hicom Automotive Manufacturers Pekan, Pahang menutup operasinya setelah menandatangani MoU bersama Proton dan DRB-Hicom untuk membolehkan jenama automotif nasional itu mendapat akses kepada model-model, platform, unit janakuasa serta teknologi automotif Suzuki.

Ini membawa kepada pelan rasionalisasi yang turut menutup operasi jualan Suzuki di Malaysia, dan pada Januari 2016 kesemua 29 outlet pengedar Suzuki di seluruh negara telah ditransformasikan kepada outlet Proton Edar.

Kerjasama ini telah membolehkan MPV segmen-B Suzuki Ertiga dihasilkan sebagai Proton Ertiga, dan kemudian versi kemaskini Proton Ertiga Xtra diperkenalkan pada Ogos tahun lalu.

Berita berkenaan jenama ini akan kembali ke Malaysia kedengaran buat pertama kali pada Julai 2019. Walau bagaimanapun tidak lama selepas itu, Berjaya Group menafikan khabar berkenaan dan menyatakan bahawa para lembaga pengarah mereka juga tidak mengetahui dan turut tidak merancang perkara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required