Pemandu e-hailing kecewa tidak terima bantuan one-off RM600 seperti yang diterima pemandu teksi

Pemandu e-hailing kecewa tidak terima bantuan <em>one-off</em> RM600 seperti yang diterima pemandu teksi

Persatuan Pemandu Perkhidmatan E-Hailing Malaysia (MeHDA) meluahkan kekecewaan mereka kerana tidak menerima bantuan one-off sebanyak RM600 seperti yang diterima pemandu teksi dalam Pakej Perangsang Ekonomi yang diumumkan Perdana Menteri, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad semalam.

Perkara ini dinyatakan oleh pengerusi MeHDA, Daryl Chong dalam satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan semalam. Menurutnya, para pemandu e-hailing berasa amat kecewa kerana tidak dianggap sebagai pihak yang bergantung kepada industri pelancongan, seterusnya tidak termasuk dalam golongan yang menerima bantuan kewangan tersebut.

Persatuan berkenaan berpendapat bahawa pemadu e-hailing juga patut tergolong sebagai penerima bantuan khas ini kerana mereka juga berkhidmat untuk para pelancong selain penumpang lain di seluruh negara, sama seperti pemandu teksi.

“Impak negatif ke atas industri pelancongan ini turut dirasai oleh banyak perniagaan lain yang berkaitan dengan pelancongan dan peruncitan. Kecenderungan penumpang untuk tidak keluar jika tidak perlu kerana penularan wabak Covid-19 ini terus menjejaskan pendapatan pemandu e-hailing berikutan kurang penumpang pelancong mahupun orang tempatan, sama untuk kalangan pemandu teksi,” tulis kenyataan berkenaan.

Menurut Daryl lagi, sekiranya pemandu e-hailing tertakluk kepada peraturan yang sama untuk beroperasi serupa dengan pemandu teksi seperti mendapatkan lesen PSV dan menjalani pemeriksaan Puspakom, mereka tidak sepatutnya diketepikan apabila kerajaan menghulurkan bantuan kewangan kepada pemandu teksi.

MeHDA turut menggesa pihak kerajaan untuk menimbang semula keputusan ini dan memasukkan pemandu e- hailing dalam pakej rangsangan ekonomi ini.

Semalam Perdana Menteri telah mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 yang dibuat khas bagi memastikan risiko ekonomi berkaitan penularan wabak COVID-19 dapat ditangani dengan berkesan. Pemandu teksi, pemandu bas persiaran dan pemandu pelancong dan penarik beca yang berdaftar tersenarai dalam penerima bantuan secara one-off RM600 ini sebagai bantuan kepada individu yang terkesan kerana kadar ketibaan pelancong yang berkurangan telah memberi impak negatif kepada pihak-pihak yang yang bergantung kepada industri pelancongan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required