Microlino 2.0 – kereta elektrik kecil, boleh capai 90 km/j

Microlino 2.0 – kereta elektrik kecil, boleh capai 90 km/j

Pada tahun 2018, kereta kecil keluaran Micro Mobility Systems yang dipanggil sebagai Microlino telah melepasi ujian akhir homologasi untuk memasuki pasaran. Kini, model itu diperbaharui dengan pengeluaran Microlino 2.0, yang mempunyai pelbagai peningkatan luar dan dalam.

Paling utama adalah bahagian bumbung yang kini lebih tinggi, bagi memberikan lebih ruang kepada kepada pengguna. Tingkap juga lebih tinggi sementara A-pillar lebih nipis supaya penglihatan lebih jelas. Peningkatan kosmetik lain yang dibuat adalah seperti jalur LED di depan dan belakang, pemegang pintu tersembunyi dan cermin sisi lebih kecil.

Bukan sekadar rupa diubah, jarak roda belakang juga dijadikan lebih lebar untuk meningkatkan keselesaan serta keselamatan. Masuk ke dalam pula, anda boleh melihat panel instrumen digital baru, lampu suasana LED serta tapak stereng yang boleh dilipat supaya dapat memudahkan pengguna keluar dan masuk kenderaan.

Tempat duduk yang bersambung pada kereta kecil ini turut diubah supaya menjadi lebih selesa serta ergonomik, manakala jalur aluminium pada papan pemuka boleh digunakan untuk meletakkan telefon pintar ataupun pembesar suara boleh alih kerana kereta ini tidak mempunyai sistem hiburan.

Untuk penggerak, Microlino 2.0 menggunakan motor elektrik synchronous, permanent-magnet yang 15% lebih cekap dan mempunyai lebih kuasa berbanding motor pada Microlino sebelum ini. Perincian tidak didedahkan tetapi ia dikatakan dapat mencapai laju maksimum 90 km/j.

Motor elektrik ini mendapat kuasa daripada bateri sama ada 8 kWh atau 14.4 kWh, yang masing-masing mampu memberi jarak gerak 125 km dan 200 km. Apabila sudah habis, bateri 8 kWh boleh dicas semula dalam masa empat jam menggunakan soket kuasa biasa di rumah. Microlino 2.0 dijual pada harga 12,000 euros (RM56,415) dan katanya sudah menerima 17,000 tempahan sebelum pengeluaran dibuat pada tahun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required