Art of Speed bawa Hot Wheels Legends Tour ke M’sia; tawar peluang kustomizer tempatan ke SEMA USA

Art of Speed bawa Hot Wheels Legends Tour ke M’sia; tawar peluang kustomizer tempatan ke SEMA USA

Semalam ketika berlangsungnya pelancaran Super GT Malaysia 2020, pengasas Art of Speed (AOS), Asep Ahmad turut membuat pengumuman bahawa pihaknya akan membawa Hot Wheels Legends Tour ketika berlangsungnya perlumbaan tersebut nanti. Ini bermakna, selain selepas usaha AOS membawa hasil kerja customizer Malaysia ke Mooneyes Yokohama Hot Rod Custom Show, mereka juga membuka peluang untuk anak tempatan menghantar karya mereka ke SEMA Show di Amerika Syarikat.

Hot Wheels Legends Tour adalah acara yang dianjurkan oleh pemilik jenama kereta mainan die-cast 3-inci, Hot Wheels dari Amerika Syarikat iaitu Mattel. Acara ini mula diadakan bermula pada tahun lalu sempena ulangtahun ke-50 Hot Wheels dan telah menarik penyertaan lebih 5,000 kereta custom dari seluruh Amerika Syarikat.

Namun hanya 18-buah kereta terpilih untuk ke peringkat akhir yang dilangsungkan serentak dengan acara kenderaan ubahsuai terbesar di Amerika iaitu SEMA Show di Las Vegas. Apa yang lebih menarik, Hot Wheels akan menjelmakan kereta pemenang Legends Tour berkenaan sebagai salah satu kereta mainan dalam skala 1/64 dan dijual ke seluruh dunia bersama model-model mereka yang lain.

Art of Speed bawa Hot Wheels Legends Tour ke M’sia; tawar peluang kustomizer tempatan ke SEMA USA

Bagi Hot Wheels Legends Tour di Malaysia ini, 60-kereta akan dijemput untuk menyertai pusingan pertama yang diadakan ketika berlangsungnya Super GT Malaysia di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) pada 16 hingga 19 Julai nanti. Kemudian 10 kereta terbaik akan sekali lagi bersaing untuk peringkat akhir Malaysia yang akan diadakan ketika acara Art of Speed 2020 di MAEPS Serdang pada 25 dan 26 Julai 2020.

Pusingan akhir Hot Wheels Legends Tour untuk peringkat rantau Asia pula akan berlangsung di Stadium Melawati Shah Alam pada 26 dan 27 September 2020, di mana peserta akhir Malaysia akan bersaing dengan kereta-kereta pemenang dari Indonesia, Thailand, Filipina dan India yang akan diterbangkan ke sini.

Akhir sekali, pemenang untuk peringkat tersebut akan di bawa untuk bertanding ke peringkat akhir global juga di SEMA Amerika Syarikat bagi bersaing dengan peserta lain dari seluruh dunia. Seperti juga tahun lalu, kereta pemenang tahun ini turut akan dijelmakan sebagai kereta die-cast 3-inci Hot Wheels.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required