JPJ gesa orang ramai tidak terperdaya dengan iklan palsu – semua prosedur harus ikut saluran sah

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menggesa orang ramai agar tidak terperdaya dengan iklan palsu yang sedang tular di laman media sosial dengan tanda pagar #viraljpj. Iklan berkenaan mendakwa mampu membantu orang ramai yang ingin membuat penukaran nama geran kenderaan tanpa pengetahuan atau kebenaran pemilik asal, mengambil lesen memandu tanpa perlu menjalani ujian memandu dan juga memperbaharui cukai jalan yang sudah lama tamat tempoh tanpa perlu pemeriksaan Puspakom.

Walau bagaimanapun, semua perkhidmatan yang dinyatakan itu adalah tidak benar sama sekali dan JPJ sangat mengambil berat mengenai isu itu supaya orang ramai tidak mudah tertipu.

“JPJ ingin menegaskan bahawa sebarang urusan berkaitan lesen memandu, lesen kenderaan motor (LKM) dan tukar hak milik kenderaan tidak mengikut prosedur yang ditetapkan oleh kerajaan adalah tidak sah.

“JPJ juga sudah membuat laporan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi membanteras kegiatan tidak bermoral ini,” menurut kenyataan yang dikeluarkan sendiri oleh JPJ dan turut disiarkan menerusi laman Facebook rasmi mereka.

Ini bukanlah kejadian pertama yang berlaku dengan penularan tawaran promosi palsu atau pun takpa mengikut saluran yang betul. Sudah acapkali pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan ‘kerja-kerja haram’ ini. Dan masih ramai rakyat Malaysia yang mempercayainya membabi buta dan sanggup ‘bersekongkol’ dengan pihak tidak bertanggungjawab ini. Asal ‘dapat memudahkan urusan’ tanpa perlu hadir ke cawangan JPJ.

Namun persoalannya, masih banyak pihak yang berani berbuat demikian. Adakah ini bermakna hukuman yang menanti, hanya dipandang sepi sahaja? Atau pun, tindakan daripada pihak berwajib sukar untuk ‘menggerunkan’ mereka?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required