Orang ramai diminta ke balai polis berdekatan jika ingin keluar antara negeri dari 18-31 Mac – KPN

Orang ramai diminta ke balai polis berdekatan jika ingin keluar antara negeri dari 18-31 Mac – KPN

Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Hamid Bador memaklumkan orang ramai yang mahu membuat perjalanan keluar antara negeri perlu memaklumkan kepada polis. Ia adalah bagi tempoh dua minggu bermula 18 hingga 31 Mac ini sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan.

Ini bermakna mereka yang mahu membuat perjalanan keluar antara negeri, perlu mengisi borang khas iaitu Kebenaran Rentas Negeri serta menyertakan dokumen pengesahan tentang keperluan membuat perjalanan berkenaan. Di mana borang khas itu boleh diisi di mana-mana balai polis berhampiran atau ibu pejabat polis daerah masing-masing bagi membolehkan pihak polis mengeluarkan surat pelepasan.

“Untuk mengawal pergerakan dari satu negeri ke negeri atau daerah, interstate, sebab pelaksanaan ini amat perlu. Kita yakin ia akan dapat menyekat penularan dari satu negeri ke satu negeri.

“Apa yang perlu dibuat oleh orang ramai apabila timbul keperluan misalnya tinggal di Kuala Lumpur hendak balik ke Sarawak, dia perlu maklumkan kepada Ketua Polis Balai mengenai hasrat itu dan polis akan beri dokumen menyatakan bahawa pembawa dokumen ini telah memaklumkan kepada polis, bahawa dia perlu lakukan perjalanan ini atas sebab demikian,” kata Abdul Hamid dalam sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman petang tadi.

Orang ramai diminta ke balai polis berdekatan jika ingin keluar antara negeri dari 18-31 Mac – KPN

Menurutnya lagi, orang ramai yang didapati melanggar Perintah Kawalan Pergerakan bermula esok sehingga 31 Mac depan, akan ditahan dibawah Akta 574 Kanun Keseksaan.

“Perlu saya ingatkan disini, sebarang bentuk pelanggaran Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuatkuasa pada 18 sehingga 31 Mac depan, ada beberapa kesalahan jenayah boleh diambil dibawah Kanun Keseksaan Akta 574. Pertama dibawah Seksyen 186, iaitu menghalang penjawat awam daripada menjalankan kerja.

“Keduanya, Seksyen 188 dimana pesalah mengingkari perintah yang diisytiharkan oleh penjawat awam tadi. Ketiga cuai sehingga menyebabkan jangkitan boleh mengakibatkan bahaya kepada nyawa dan keempat, mengingkari aturan kuarantin itu tadi,” tegasnya.

Perintah Kawalan Pergerakan ini dilaksanakan selama dua minggu (18-31 Mac 2020) adalah bagi mencegah penularan wabak pandemik COVID-19 yang setakat ini dilaporkan telah menyebabkan dua kematian di dalam Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required