KTMB kurangkan perkhidmatan tren mulai 21-31 Mac

KTMB kurangkan perkhidmatan tren mulai 21-31 Mac

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah mengambil keputusan untuk mengurangkan frekuensi atau kekerapan perkhidmatan tren bermula esok, 21 hingga tamat Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang berlangsung ini.

CEO KTMB Datuk Ir. Kamaruzaman Zainal berkata, perkhidmatan tren yang terlibat ialah ETS, KTM Antarabandar, KTM Komuter dan Skypark Link. Di mana perkhidmatan ETS akan beroperasi sebanyak lapan perkhidmatan sehari berbanding 40 kali sebelum ini. Manakala KTM Antarabandar pula akan beroperasi sebanyak 10 perkhidmatan berbanding 18 perkhidmatan sebelum ini. Untuk KTM Komuter pula akan beroperasi sebanyak 164 perkhidmatn sehari berbanding 208 sehari.

“Operasi Komuter pada hujung minggu pula akan dikurangkan kepada 138 perkhidmatan berbanding 167 sebelum ini. Untuk tren Shuttle Tebrau yang beroperasi di antara Stesen Johor Bahru Sentral, Johor Bahru dan Stesen Woodlands, Singapura, akan dikurangkan ke lapan perkhidmatan sehari, berbanding 31 sebelum ini,” ujarnya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

KTMB kurangkan perkhidmatan tren mulai 21-31 Mac

Turut dikurangkan ialah tren Skypark Line di antara Stesen Kuala Lumpur Sentral dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, kepada lapan perkhidmatan sehari berbanding 32 sebelum ini.

Kamarulzaman berkata pengurangan perkhidmatan itu dilakukan bagi mengoptimumkan operasi tren sejajar dengan arahan Kerajaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan bagi menggurangkan pergerakan rentas antara negeri.

“Ia turut mengambil kira faktor pengurangan jumlah penumpang yang mendadak ekoran bertambahnya kes penyebaran wabak COVID-19,” katanya lagi, sambil menambah, operasi semua tren itu akan dikaji dari semasa ke semasa, bergantung kepada keperluan dan arahan terkini Kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required