Prasarana hadkan waktu operasi esok hingga 31 Mac

Prasarana hadkan waktu operasi esok hingga 31 Mac

Selari dengan perkembangan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) oleh kerajaan, pengendali operasi rangkaian pengangkutan awam di ibu negara, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) bakal melaksanakan waktu operasi terhad bagi semua perkhidmatannya bermula esok hingga 31 Mac 2020.

Semua rangkaian perkhidmatan tren Rapid KL, termasuk LRT, MRT dan Monorail akan hanya beroperasi dari jam enam pagi hingga 10 pagi sebelum dihentikan, dan perkhidmatan akan disambung semula dari jam lima petang hingga 10 malam. Jadualnya adalah seperti berikut:

    Isnin hingga Jumaat
  • 6.00am – 7.00am : kekerapan setiap 30 minit
  • 7.00am – 9.00am : waktu puncak, kekerapan setiap 10 minit
  • 9.00am – 10.00am : kekerapan setiap 30 minit
  • 5.00pm – 7.00pm : waktu puncak, kekerapan setiap 10 minit
  • 7.00pm – 10.00pm : kekerapan setiap 30 minit
    Sabtu, Ahad dan cuti umum
  • 6.00am – 10.00am : kekerapan setiap 30 minit
  • 5.00pm – 10.00pm : kekerapan setiap 30 minit

Prasarana hadkan waktu operasi esok hingga 31 Mac

“Tidak ada perkhidmatan yang disediakan antara 10 pagi hingga lima petang. Tren terakhir akan beroperasi pada 10 malam, diikuti dengan penutupan semua stesen selepas itu,” jelas satu kenyataan yang dikeluarkan Prasarana.

Bagi semua perkhidmatan bas henti-henti pula – termasuk Rapid KL, Rapid Penang, Rapid Kuantan, Rapid Kamunting dan Rapid Manjung, ia hanya akan beroperasi dari jam enam pagi hingga 10 pagi sebelum dihentikan, dan disambung semula pada jam lima petang hingga 10 malam.

“Bagi lokasi semasa bas, pengguna boleh merujuk Bus Tracking Web App (hanya bagi tempoh PKP), sementara bagi pengguna Rapid Penang pula boleh memuat turun aplikasi Rapid Penang Journey Planner. Selain itu boleh juga menghubungi hotline untuk pertanyaan,” dipetik daripada kenyataan yang sama.

Feri Pulau Pinang yang dikendalikan oleh Rapid Ferry akan menggerakkan sebuah feri tunggal setiap jam antara enam pagi hingga 10 pagi dan antara lima petang hingga 10 malam. Prasarana menasihatkan agar orang awam yang ada keperluan untuk bergerak supaya merancang perjalanan mereka dan mematuhi PKP yang berkuatkuasa sehingga 31 Mac nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required