Honda akan ganti suis kawalan pendingin hawa panel sesentuh dengan butang analog yang lebih ergonomik

Honda akan ganti suis kawalan pendingin hawa panel sesentuh dengan butang analog yang lebih ergonomik

Buat masa sekarang, Honda menampilkan suis kawalan pendingin hawa jenis panel sesentuh untuk model-model seperti Jazz, City dan juga HR-V. Kalau anda perasan, Jazz generasi baharu yang didedahkan di Jepun lewat tahun lalu telah kembali menggunakan suis konvensional.

Kenapa tiba-tiba mereka mengambil langkah seakan mengundur kebelakang ini? Menurut ketua projek Jazz generasi Takeki Tanaka seperti yang dilaporkan oleh Autocar, ini dilakukan kerana butang konvensional tersebut adalah lebih ergonomik.

“Alasannya mudah – kami mahu meminimakan gangguan kepada pemandu ketika menggunakannya, khususnya untuk pemanas dan pendingin hawa,” katanya.

Honda akan ganti suis kawalan pendingin hawa panel sesentuh dengan butang analog yang lebih ergonomik

“Kami tukar dari skrin sesentuh kepada operasi suis biasa, selepas kami menerima respon dari pelanggan bahawa ia agak sukar untuk digunakan secara intuitif. Anda perlu lihat ke skrin untuk ubah suhu pemanas tempat duduk, oleh itu, kami tukar kepada sistem yang boleh anda guna tanpa melihatnya, memberikan lebih keyakinan ketika memandu,” tambah Tanaka lagi.

Langkah yang dibuat oleh Honda ini agak melawan arus berbanding trend terkini industri automotif. Audi misalnya, mereka kini mengurangkan seberapa banyak butang kawalan fizikal dengan alasan “semakin ramai orang yang selesa menggunkan fungsi sentuhan sama seperti telefon pintar”, dan ketua sistem elektronik untuk Audi A3, Melanie Limmer menjelaskan bahawa sistem baharu berkenaan adalah lebih mudah digunakan berbanding sebelum ini.

Ada pula bagaimana? Lebih suka sistem dengan skrin sesentuh, atau lebih suka sistem seperti Nokia 3310 yang boleh kita gunakan tanpa langsung melihatnya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required