Wanita jerit ‘Idiot’ ketika sekatan jalan raya PKP polis dihadapkan ke Mahkamah dengan 2 pertuduhan

Wanita jerit ‘Idiot’ ketika sekatan jalan raya PKP polis  dihadapkan ke Mahkamah dengan 2 pertuduhan

Rasanya semua tahu kejadian di mana seorang wanita yang menjerit dengan kata-kata tidak menyenangkan kerana terperangkap dalam kesesakan kerana pihak polis menjalankan sekatan jalan raya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tempoh hari bukan?

Lanjutan dari kejadian tersebut, wanita berkenaan kini sudahpun dihadapkan ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya dengan dua pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Nurshahira Abdul Halim. Walau bagaimanapun, tertuduh yang bernama Tong Poh Kim, 44 tidak mengaku bersalah atas kedua-dua pertuduhan berkenaan, lapor Harian Metro.

Dua pertuduhan tersebut adalah menghalang penjawat awam menjalankan tugas menurut Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan juga mengucapkan perkataan tidak sopan kepada penjawat awam mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil-Kecil 1955. Tong didakwa melakukan perbuatan itu ketika sekatan jalan raya Op Covid-19 penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Persiaran Surian, Jalan Damansara-Kota Damansara pada 31 Mac, jam 9.40 pagi.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh di Jalan Persiaran Surian menghala masuk ke Pelangi Damansara didapati berkelakuan kurang sopan terhadap anggota polis bernama Koperal Izuan Hasim Nor Hamzah dengan berkata ‘idiot’.
Manakala pertuduhan kedua, wanita itu didakwa pada hari, masa dan tempat yang sama dengan sengaja menghalang penjawat awam iaitu polis Korporal Izuan Hasim Nor Hamzah daripada menjalankan tugas-tugas dengan fungsi jawatannya.

Jika disabitkan kesalahan, tertuduh boleh didenda tidak melebihi RM100 untuk kesalahannya yang pertama, manakala pertuduhan kedua adalah lebih berat dengan hukuman penjara sehingga dua tahun dan denda RM10,000 atau kedua-duanya.
Tong diwakili peguam, Datuk Suraj Singh bagaimanapun tidak mengaku bersalah dan memohon dibicarakan.

Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Firdaous Mohamed Idris mencadangkan supaya tertuduh dibenarkan wang jamin RM1,000. Bagaimanapun peguam bela tertuduh meminta mahkamah supaya mengurangkan jumlah wang jaminan seringan-ringannya kerana tertuduh yang bekerja sebagai pengurus jualan hanya berpendapatan RM2,000 saja.

Nurshahira membenarkan tertuduh dijamin sebanyak RM1,000 untuk pertuduhan pertama dan RM3,000 untuk pertuduhan kedua dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 Mei 2020 sebagai tarikh serahan dokumen kes dan sebutan semula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required