MKN akan tetapkan SOP khidmat hantar makanan bulan Ramadan, termasuk untuk bersahur – menteri

MKN akan tetapkan SOP khidmat hantar makanan bulan Ramadan, termasuk untuk bersahur – menteri

Ramadan nanti, jadual kita sebagai umat Islam sememangnya berubah, sudah tentu sekali bila menyebut tentang makan dan minum kerana kita turut perlu bersahur sebelum waktu Subuh. Jadi bagaimana untuk kita hadapinya ketika tempoh PKP ini?

Oleh itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan menetapkan prosedur operasi standard (SOP) bagi perkhidmatan penghantaran makanan pada bulan Ramadan bermula 24 April ini, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika sidang media hariannya di Putrajaya semalam, lapor Astro Awani.

Menurutnya, mesyuarat Jawatankuasa Khas pada pagi semalam memutuskan, SOP akan dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam tempoh terdekat.

MKN akan tetapkan SOP khidmat hantar makanan bulan Ramadan, termasuk untuk bersahur – menteri

“Mesyuarat pagi tadi memutuskan MKN akan menyediakan SOP sewaktu bulan Ramadan termasuk penghantaran servis makanan. Kita (Kerajaan) tahu mungkin sampai sahur ada (orang) order (tempah makanan), jadi pagi ini kita minta MKN dalam tempoh dua hingga tiga hari keluarkan SOP untuk bulan puasa termasuk penghantaran dan sebagainya,” jelasnya.

Namun apa yang pasti, Ismail menyatakan bahawa radius penghantaran masih kekal 10 kilometer seperti mana yang ditetapkan sebelum ini.

Sebelum ini, menteri berkenaan sudahpun mengumumkan bahawa sebarang jenis bazar termasuk e-bazar dan bazar pandu lalu tidak akan dibenarkan sama sekali. Namun perkhidmatan penghantaran makanan atau e-hailing termasuk bagi restoran makanan segera masih dibenarkan seperti biasa sepanjang Ramadan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required