Polis tangkap 1,174 individu yang didapati ingkar PKP semalam, beberapa kawasan lagi dikenakan PKPD

Polis tangkap 1,174 individu yang didapati ingkar PKP semalam, beberapa kawasan lagi dikenakan PKPD

Memasuki PKP fasa tiga ketika ini, masih ramai lagi warga yang masih berdegil dan tidak mahu patuh kepada perintah berkenaan. Merujuk kepada maklumat dari saluran rasmi Majlis Keselamatan Negara (MKN) semalam sahaja polis telah menangkap seramai 1,174 individu atas kesalahan ingkar arahan PKP.

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri, daripada jumlah berkenaan, 1,012 orang telah direman, sementara 162 orang lagi dibebaskan dengan jaminan polis. Walaupun beberapa lagi perkhidmatan penting yang mula dibenarkan untuk beroperasi, sangat penting untuk semua kita memahami bahawa PKP masoh berjalan seperti biasa tanpa sebarang kelonggaran. Adalah langkah tidak bijak dan pentingkan diri sekiranya orang-ramai mengandaikan sebaliknya.

Dalam beberapa perkembangan berkaitan, selain Selangor Mansion dan juga Malayan Mansion di ibu negara yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) sebelum ini, terbaru terdapat dua kawasan lagi yang diletakkan di bawah pengawasan dan status yang sama. Lokasi yang dimaksudkan ialah Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur dan juga kawasan sekitar Pasar Borong Selayang, bagi tempoh sehingga 3 Mei 2020.

Polis tangkap 1,174 individu yang didapati ingkar PKP semalam, beberapa kawasan lagi dikenakan PKPD

Memetik laporan Astro Awani, kawasan terlibat bagi PKPKD ke-enam ini termasuk:

  • Parcel A: Jalan 6/3A, Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur
  • Parcel B: Jalan 6/3A dan 9/3A, Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur
  • Parcel C: Jalan 2/3A, Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur
  • Parcel D: Jalan 2/3A, Pusat Bandar Utara, Kuala Lumpur
  • Parcel E1: Taman Sri Murni Fasa 2, Jalan 1/2D, Kuala Lumpur
  • Parcel E2: Taman Sri Murni Fasa 1, Jalan 1/2D, Kuala Lumpur
  • Parcel E3: Taman Sri Murni Fasa 3, Jalan 1/2B, Kuala Lumpur
  • Parcel F: Taman Batu View dan Taman Batu Hampar, Kuala Lumpur

“Pasar borong kita tak tutup, kita hanya tutup kawasan perumahan di sekitarnya, terutamanya yang melibatkan rakyat ramai rohingya yang memegang UNHCR…itu yang kita tutup. Pasar borong masih dibuka seperti biasa,” jelas Ismail. Dengan perkembangan ini, beliau memberi jaminan bahawa bekalan makanan dan keperluan harian adalah mencukupi dan mampu memenuhi permintaan semasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required