Mitsubishi Express – van Delica generasi baharu rebadge dari Renault Trafic akan ke Australia Julai ini

Mitsubishi Express – van Delica generasi baharu <em>rebadge</em> dari Renault Trafic akan ke Australia Julai ini

Jika di Jepun nama Mitsubishi Delica kini masih lagi wujud tetapi telah bertukar dari van ke MPV, lain pula halnya di Australia – Delica yang dikenali dengan nama Mitsubishi Express disana akan hadir dalam versi generasi baharu yang akan dilancarkan pada Julai ini, namun ia bukan lagi model yang sama seperti di Jepun, sebaliknya masih lagi van tetapi di’rebadge’ dari Renault Trafic.

Ini bermaksud, Mitsubishi Express akan kembali ke pasaran Australia selepas model terakhirnya ditamatkan pada tahun 2014, dan ini adalah salah satu hasil setelah Mitsubishi menyertai Pakatan Renault-Nissan pada tahun 2016.

Menerusi foto rasmi yang disiarkan oleh Mitsubishi, tidak banyak perubahan pada Express ini yang dibuat berbanding kembarnya Renault Trafic. Antara yang dilihat berbeza adalah pada gril dan bonet hadapan serta lencana-lencana Renault yang ditukar kepada Mitsubishi.

Mitsubishi Express akan ditawarkan dalam pilihan dua enjin empat-silinder turbodiesel, serta badan jarak roda panjang dan pendek. Untuk enjin, pilihan yang diberikan adalah sama ada versi 1.6 liter dengan dua pengecas turbo (hanya dipadankan kotak gear manual enam-kelajuan), dan versi 2.0 liter turbo tunggal (hanya dengan kotak gear klac berkembar automatik enam-kelajuan).

Mitsubishi Express – van Delica generasi baharu <em>rebadge</em> dari Renault Trafic akan ke Australia Julai ini

Mitsubishi masih belum mendedahkan angka kuasa enjin-enjin ini, namun pada Trafic ia menjana 138 hp/340 Nm untuk versi 1.6L dan 168 hp/380 Nm untuk versi 2.0L. Namun apa yang pasti, kesemua pilihan janakuasa ini hanya memacu roda hadapan.

Kesemua varian ini akan dibekalkan dengan sistem Extended Grip, iaitu mod yang boleh diaktifkan oleh pemandu untuk sistem traction control elektronik bagi memberikan bantuan ketika memandu pada permukaan yang licin.

Juga, kesemua model akan hadir pintu gelangsar pada kedua-dua sisi, serta pintu belakang dengan bukaan 90- dan 180-darjah. Bagi model jarak roda pendek, ia akan menawarkan kapasiti muatan 5,200 liter, manakala versi jarak roda panjang pula hadir dengan kapasiti muatan 6,000 liter.

Ciri standard lain yang turut dibekalkan adalah pemijak kaki pada bampar belakang, rim besi 16-inci bersama tayar gantian saiz penuh yang disimpan di bawah lantai kargo.

Untuk bahagian kabin hadapan pula, Express akan diberikan tempat duduk bench yang boleh memuatkan tiga-orang dewasa bersama perehat tangan untuk pemandu yang boleh disimpan, pemain audio utama 1DIN dengan sokongan Bluetooth dan USB serta ruang-ruang storan yang mencukupi.

Manakala bagi ciri keselamatan pula, Mitsubishi Express hadir standard dengan lima-beg udara, (dua di hadapan, dua tirai dan satu untuk toraks pemandu), cruise control, pengehad kelajuan manual, bantuan mula mendaki dan juga penderia parkir belakang.

Model 2.0 liter turut diberikan lampu dengan penderia senja, penegelap cermin dengan penderia hujan serta kamera undur yang memberikan visual pada cermin pandang belakang tengah.

Van Mitsubishi Express ini akan ditawarkan dengan empat warna badan iaitu putih, hitam, merah dan Platinum Grey (perak), manakala bahagian dalaman pula hanya hadir dengan warna hitam dengan upholsteri fabrik. Harga van ini akan diumumkan ketika pelancarannya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required