Data jualan kenderaan Mac 2020 ikut jenama — hanya Honda catat kenaikan, rampas semula tempat kedua

Data jualan kenderaan Mac 2020 ikut jenama — hanya Honda catat kenaikan, rampas semula tempat kedua

Sebelum ini, kejatuhan angka jualan sektor automotif bukan hanya di Malaysia, malahan di seluruh dunia, terutama bagi bulan Mac 2020 sudah boleh dijangka. Bagi konteks tempatan, dengan adanya angka dan data rasmi daripada Persatuan Automotif Malaysia (MAA), keadaan yang lebih jelas pun dapat diketahui.

Secara keseluruhannya, jualan kenderaan bagi Mac 2020 menunjukkan kejatuhan sebanyak 44%, dengan hanya 22,478 unit kenderaan dijual berbanding 40,403 unit pada Februari lalu. Ini tidak mengejutkan, memandangkan bilik pameran terpaksa ditutup bermula sejak 18 Mac di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Hampir semua jenama mencatatkan penurunan jualan, kecuali Honda yang memperlihatkan pertumbuhan positif. Selepas jualannya jatuh ke paras bawah 2,000 unit pada Febaruari, angka Mac bagaimanapun naik sebanyak 86.5% kepada 3,281 unit. Ini didorong oleh pengenalan Accord dan Civic hujung Februari lalu. Ini membolehkan Honda untuk rampas semula kedudukan kedua secara keseluruhan, mengatasi Toyota dan Proton, termasuk mengatasi angka semasa ketika ini berbanding Toyota.

Perodua pula terus berada di depan, walaupun jumlah jualannya berkurang sebanyak 10,294 unit menjadi hanya 8,601 unit – penurunan sebanyak 54.5%. Proton pula mencatatkan penurunan jualan sebanyak 67.1% atau 6,697 unit kepada hanya 3,277 unit, sementara Toyota jatuh 30.3% atau 1,210 unit, menjadikan hanya 2,779 unit terjual.

Data jualan kenderaan Mac 2020 ikut jenama — hanya Honda catat kenaikan, rampas semula tempat kedua

Abaikan angka dicatatkan Mercedes-Benz (kerana itu merupakan angka bagi suku pertama jenama itu), tempat kelima menjadi milik Mazda dan juga Isuzu. Jualan kedua-dua jenama Jepun ini masing-masing jatuh sebanyak 52.7% dan 31.1% kepada 521 dan 433 unit. Nissan pula merudum ke tempat ke-11 selepas mencatatkan kejatuhan jualan sebanyak 68.3% berbanding Februari.

Bagi segmen Premium pula, BMW (yang akhirnya mendedahkan angka jualan bulanan mereka, selepas beralih kepada angka suku tahunan seperti dilakukan Mercedes-Benz sebelum ini) mencatatkan penurunan 64.1% dengan hanya 230 unit terjual. Walaupun begitu, bagi jumlah jualan keseluruhan semasa, BMW masih mengatasi Mercedes-Benz, dengan 1,600 unit berbanding 1,324 unit. Lain-lain jenama yang catatkan kejatuhan ialah Volvo (turun 56.1%) dan Lexus (turun 70.5%).

Jenama lain yang memperlihatkan penurunan yang tinggi juga termasuk Subaru (-78%), MINI (-70.8%) dan Volkswagen (-60.5%). Bagi April pula, sudah tentu jualan yang dicatatkan adalah sifar memandangkan semua bilik pameran ditutup sebulan penuh akibat PKP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required