Suzuki Swift 2020 facelift diperkenalkan di pasaran Jepun, terima peningkatan luaran secara minima

Suzuki Swift 2020 facelift diperkenalkan di pasaran Jepun, terima peningkatan luaran secara minima

Suzuki Swift generasi ke-empat telah pun hadir dengan versi facelift yang diperkenalkan di negara kelahirannya, Jepun. Dengan perubahan rekaan yang minima bagi hatchback segmen-B ini, ternyata model Swift biasa dan Swift Hybrid facelift ini nampak lebih segar. Walau bagaimana pun, peningkatan tersebut tidak melibatkan model Swift Sport.

Bagi penggayaannya, perubahan yang paling ketara ialah ia dipadankan dengan rekaan gril baharu. Walau pun saiz dan bentuknya masih dikekalkan, namun kemasan plastik pada bahagian tengah dikurangkan dengan jaluran krom yang lebih nipis, dan menampilkan rekaan yang lebih menarik. Lampu utama dan lampu belakangnya masih dikekalkan, namun kini semua varian menerima set roda baharu tapi saiznya masih dikekalkan.

Selain itu, Suzuki turut menambah lebih banyak pilihan warna, termasuklah pilihan dua-tona seperti Flame Orange Pearl dengan bumbung hutam berkilat dan juga Burning Red Pearl dengan bumbung hitam. Manakala warna Rush Yellow metalik kini didatangkan dengan bumbung perak (dan juga perumah cermin sisi perak), tetapi tiangnya masih kekal hitam.

Suzuki Swift 2020 facelift diperkenalkan di pasaran Jepun, terima peningkatan luaran secara minima

Tiada perubahan dilakukan pada bahagia kabin, varian hibrid turut didatangkan dengan kamera pandangan sudut 360 darjah. Penukar gear pula ditawarkan untuk varian yang lebih mahal, sementara model tertinggi Hybrid SZ turut didatangkan dengan sistem keselamatan termasuk brek kecemasan sendiri, pengesan isyarat trafik dan bantuan ketibaan lorong.

Bahagian mekanikal juga tiada perubahan, di mana semua varian masih dikekalkan dengan unit K12S 1.2 liter injektor-berkembar Dualjet empat-silinder, dengan kuasa 91 PS pada 6,000 rpm dan tork 118 Nm pada 4,400 rpm. Terdapat juga pilihan unit K10C 1.0 liter Boosterjet tiga-silinder turbo (102 PS/150 Nm), tetapi buat masa ini, pasaran Jepun hanya menerima unit K12C sahaja. Turut didatangkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

Manakala varian hibrid masih menggunakan enjin K12C, tetapi dengan motor elektrik 3.1PS/50 Nm DC yang bertindak sebagai Integrated Starter Generator (ISG). Ia disambungkan ke pek bateri lithium-ion berasingan dan hanya bertindak sewaktu dalam pendikitan, dan akan mengembalikan tenaga apabila pendikitan tidak begitu digunakan. Pacuan semua-roda turut didatangkan pada varian hibrid ini.

Harga bagi Swift yang dipertingkatkan ini bermula dari 1,535,600 yen (RM62k) bagi varian asas XG dengan manual lima-kelajuan, dan meningkat sehingga 2,140,600 yen (RM87k) untuk varian tertinggi Hybrid SZ.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required