Proton lantik Roslan Abdullah sebagai Naib Presiden jualan dan pemasaran merangkap CEO Proton Edar

Proton lantik Roslan Abdullah sebagai Naib Presiden jualan dan pemasaran merangkap CEO Proton Edar

Mulai 1 Jun 2020, Proton telah melantik Roslan Abdullah sebagai Naib Presiden, jualan dan pemasaran baharu syarikat tersebut. Pada masa yang sama, beliau turut dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Edar Sdn Bhd (PESB), anak syarikat milik penuh Proton yang menguruskan pengedaran kereta-kereta Proton dan menyediakan perkhidmatan jualan dan selepas jualan kepada pelanggan.

Menurut Proton, Roslan yang telah hampir tiga dekad berkecimpung di dalam sektor automotif, turut mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang luas berkaitan landskap automotif di Malaysia. Jawatan yang pernah dipegang oleh beliau termasuklah di bahagian kewangan, operasi dan jualan.

Sebelum menyertai Proton, pemegang Ijazah Kewangan & Perakaunan dari University of Brighton, United Kingdom ini memantau operasi di DRB-HICOM Defense Technologies Sdn Bhd (DEFTECH). Malah sebelum itu, Roslan juga pernah memegang jawatan sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Operasi (COO) Honda Malaysia serta Ketua Pegawai Kewangan (CFO) Modenas.

“Syarikat amat mengalu-alukan kehadiran beliau untuk menjadi sebahagian daripada Proton dan kami mengharapkan agar beliau dapat membantu meningkatkan prestasi Proton pada waktu yang mencabar ini,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Dr Li turut berpendapat, pelantikan Roslan dilihat dapat mengukuhkan lagi kedudukan Proton bagi mencapai matlamat dan objektif jangka panjang syarikat pengeluar kereta nasional pertama negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required