GALERI: Porsche 911 Speedster 991 – RM2.17 juta

GALERI: Porsche 911 Speedster 991 – RM2.17 juta

Minggu lepas Sime Darby Auto Performance (SDAP) telah melancarkan Porsche 911 Speedster 991 atas talian, untuk pasaran Malaysia. Kini, model tersebut telah tiba di pusat pameran dan kami bawakan kepada anda galeri penuhnya.

Tanpa sebarang barangan tambahan, 911 GT3 tanpa bumbung ini dijual pada harga RM2.7 juta, dan mencatatkan perbezaan sekitar RM1 juta jika dibandingkan dengan GT3 bumbung biasa. Bukan sekadar beza pada bumbung, ada juga beberapa bahagian lain yang diubah.

Sebagai contoh, pada bahagian belakang, tiada lagi spoiler seperti GT3 hardtop, dan digantikan dengan spoiler aktif yang lebih kecil seperti GT3 Touring serta dua gelembung yang menyimpan bumbung fabrik manual di bawahnya.

GALERI: Porsche 911 Speedster 991 – RM2.17 juta

Masuk ke dalam, anda akan melihat tempat duduk bucket gentian karbon yang dibalut dengan kulit berwarna hitam, serta panel pintu serba ringan yang menggunakan penarik pintu fabrik ruang simpanan barang berjaring. Di antara dua tempat duduk itu terdapat satu lencana tanda sambutan ulang tahun ke-70 Porsche.

Unit yang anda lihat dalam galeri ini dipasang dengan pakej Heritage Edition, menyerupai model konsep asal yang didedahkan pada tahun 2018. Ia menggunakan warna Silver Metallic GT, dengan bampar warna putih dan jalur yang bersambung hingga atas fender.

Di atas bonet hadapan dan tepi pintunya terdapat pelekat inspirasi perlumbaan, dan pemilik boleh memilih nombor yang mereka mahukan. Kemudiannya unit ini menggunakan tempat duduk dibalut kulit Cognac, lencana warna emas serta logo Porsche gaya 50-an.

GALERI: Porsche 911 Speedster 991 – RM2.17 juta

Di sebalik badannya, kereta ini dikuasakan oleh enjin NA enam silinder 4.0 liter yang boleh dipaksa hingga 9,000 rpm dan dipasang dengan throttle body jenis berasing. Secara keseluruhan, ia boleh menghasilkan 510 PS pada 8,400 rpm dan 470 Nm tork pada 6,250 rpm – 10 PS lebih berbanding GT3 biasa.

Ia juga adalah sebuah model yang khas untuk pemandu tegar, di mana satu-satunya transmisi yang disediakan adalah jenis manual enam kelajuan (bukannya PDK). Melalui tetapan ini, ia boleh mencatat masa 0-100 km/j dalam masa empat saat dan mencecah kelajuan maksimum 310 km/j.

Casis adalah sama seperti GT3, dengan kedudukan 25 mm lebih rendah, suspensi Porsche Active Suspension Management (PASM) talaan sports, Porsche Torque Vectoring (PTV), rear-axle steering, tapak enjin dinamik serta brek seramik karbon.

Turut membantu menjadikan kereta ini lebih aerodinamik dan ringan adalah penggunaan bahagian-bahagian gentian karbon seperti bonet, sayap hadapan serta cowl belakang. Menurut Porsche, cowl belakang ini adalah panel yang paling kompleks pernah mereka hasilkan untuk kereta produksi kerana ia menggunakan gentian karbon satu unit tanpa sambungan.

Menambahkan lagi ciri ekslusiviti, anda juga boleh mendapatkan jam Porsche Design yang mempunyai rekaan sama seperti kereta ini. Jam Chronograph 911 Speedster dan Chronograph 911 Speedster Heritage Edition ini adalah jam jenis chronometer dengan bahagian belakang titanium, badan karbon dan tali kuilt Porsche.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required