PKPP: PLUS buka semula R&R mulai 15 Jun ini; sila tambah nilai kad TNG sebelum memasuki lebuhraya

PKPP: PLUS buka semula R&R mulai 15 Jun ini; sila tambah nilai kad TNG sebelum memasuki lebuhraya

Mesti ramai di antara anda yang tak sabar untuk pulang ke kampung halaman hujung minggu ini. Tambahan lagi, Hari Raya Aidilfitri masih berbaki lagi. Jadi, inilah peluang terbaik untuk bertemu insan yang tersayang, menikmati masa keemasan yang terasa bagaikan ‘Hari Raya pertama’ pula.

Walau bagaimana pun, bagi yang merancang perjalanan jauh, sila pastikan anda merancang perjalanan terlebih dahulu. Ini kerana kebanyakan lebuhraya utama dijangka mengalami peningkatan trafik berbanding sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang lengang kerana pelaksanaan larangan rentas negeri di seluruh negara.

Malahan PLUS Malaysia Bhd (PLUS) turut menjangkakan aliran trafik di semua lebuh raya kendaliannya bakal melonjak hingga 15%, antara Jumaat hingga Ahad ini. Ia berikutan orang ramai mengambil peluang untuk pulang ke kampung masing-masing, susulan kelonggaran perjalanan rentas negeri diberikan kerajaan sepanjang PKPP.

PKPP: PLUS buka semula R&R mulai 15 Jun ini; sila tambah nilai kad TNG sebelum memasuki lebuhraya

Seperti yang dimaklumkan kepada Berita Harian, Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail, berkata, “PLUS sebelum ini, menyaksikan kadar penurunan trafik agak mendadak di semua rangkaian lebuh rayanya, sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, pada 18 Mac lalu.

“Namun, jumlah berkenaan mencatatkan peningkatan konsisten sejak Hari Raya Aidfilfitri hingga kini. Sebanyak satu juta kenderaan dicatat menggunakan rangkaian lebuh raya PLUS pada hari biasa dan penurunan sebanyak 20% pada hujung minggu,” katanya.

Beliau turut mengumumkan, semua kemudahan di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) di lebuh raya kendalian PLUS akan dibuka kepada pengguna.

“Pembukaan semua kemudahan di R&R berkenaan dibuat dengan menerapkan prosedur operasi standard (SOP) tertentu bagi memastikan penjarakan sosial terus dipatuhi.

PKPP: PLUS buka semula R&R mulai 15 Jun ini; sila tambah nilai kad TNG sebelum memasuki lebuhraya

“Semua gerai R&R termasuk tempat makan dibuka mulai 15 Jun ini, selain PLUS akan menjalankan kerja pembersihan menyeluruh di semua R&R sebagai langkah tambahan bagi kerja pembersihan berjadual, antara 12 hingga 14 Jun ini,” katanya.

Walau bagaimana pun, katanya, transaksi langsung bagi urusan tambah nilai di lorong perkhidmatan tambah nilai kad Touch ‘n Go tidak disediakan bagi membendung penularan COVID-19.

“Kita juga sedang memuktamadkan pelaksanaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) di semua plaza tol sistem tertutup di semua lebuh raya kendalian PLUS untuk keselesaan pelanggan pada masa akan datang dengan pengumuman akan dibuat dalam tempoh terdekat.

“Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya membuat urusan tambah nilai di lebih 11,000 pusat disediakan sebelum menggunakan lebuh raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required