Peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang PKPB berbanding PKP membimbangkan – KP KKM

Peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang PKPB berbanding PKP membimbangkan – KP KKM

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah meluahkan rasa kebimbangannya mengenai peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) jika dibandingkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menurut beliau, jumlah kes kemalangan jalan raya ketika PKP 1 dari 18 Mac sehingga 31 Mac 2020 adalah 5,498 kes dengan 58 kematian iaitu 392.7 kemalangan sehari.

“Jika dibandingkan, jumlah ini naik mendadak kepada 738 kemalangan sehari semasa PKPB mula berkuatkuasa pada 4 Mei 2020. Data PDRM menunjukkan, daripada tempoh 5 Mei 2020 sehingga 12 Mei 2020, jumlah kemalangan jalan raya adalah 5,904 kes, dengan 68 kematian.

Peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang PKPB berbanding PKP membimbangkan – KP KKM

“Daripada 13 Mei 2020 sehingga 9 Jun 2020, 25,251 kes kemalangan direkodkan dengan 231 iaitu 738 kemalangan sehari,” katanya seperti dalam laporan Harian Metro.

Tambahnya lagi, bukan sekadar kehilangan nyawa dan kecederaan, kemalangan juga boleh menyebabkan peningkatan penggunaan fasiliti kesihatan untuk rawatan seperti kesesakan di Jabatan Kecemasan dan Kemalangan.

“Keadaan ini juga menyebabkan peningkatan kes pembedahan kecemasan dan separa kecemasan yang menyebabkan penggunaan katil dan Unit Rawatan Rapi (ICU) turut meningkat. Bekalan darah juga akan meningkat bagi merawati kes kemalangan yang menyebabkan kecederaan yang parah dan memerlukan transfusi darah,” katanya.

Peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang PKPB berbanding PKP membimbangkan – KP KKM

Menurut rekod Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), katanya, statistik awal bagi kemalangan atau trauma yang mendapat rawatan di hospital seliaan kementerian terbabit menunjukkan penurunan kes trauma di antara 65 sehingga 75% bagi semua negeri ketika PKP berbanding sebelum perintah itu dikuat kuasakan.

Bagaimanapun, jumlah ini meningkat 30% dalam tempoh PKPB memandangkan lebih banyak kenderaan berada di jalan raya.

“KKM prihatin dan mengambil berat tentang keselamatan orang ramai terutamanya golongan pekerja yang semakin ramai berulang alik ke tempat kerja susulan pembukaan semula pelbagai sektor ekonomi dan sosial. Peningkatan kadar ini adalah amat merisaukan memandangkan ia dijangka terus meningkat susulan peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau mewakili KKM turut menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati di jalan raya. “Pandulah kenderaan dan tunggang motosikal dengan lebih berhati-hati bagi mengelakkan kemalangan jalan raya. Begitu juga, elakkan daripada memandu sekiranya penat atau tidak cukup rehat. Perkara yang tidak diingini boleh dielakkan sekiranya orang ramai lebih cermat dan mematuhi undang-undang di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang,” katanya.

Peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang PKPB berbanding PKP membimbangkan – KP KKM

Pada 20 April lalu, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengumumkan kadar kemalangan jalan raya menurun hampir 70% sepanjang tempoh PKP sejak ia dilaksanakan pada 18 Mac lalu.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Azisman Alias, sebanyak 10,382 kes kemalangan direkodkan di seluruh negara dalam tempoh PKP yang telah berlangsung selama 32 hari.

“Daripada jumlah keseluruhan itu, sebanyak 130 kemalangan maut membabitkan 145 kematian dicatat sehingga 14 April, manakala purata kemalangan ketika PKP fasa satu dan dua adalah sebanyak 370 kemalangan sehari,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required