Lexus IS 2021 banyak peningkatan untuk prestasi

Lexus IS 2021 banyak peningkatan untuk prestasi

Lexus telah mendedahkan IS 2021, yang diberikan banyak peningkatan untuk menjadikan pemanduan lebih berprestasi, berserta rekaan luar lebih agresif. Walaupun nampak seperti sama dengan model sebelumnya, model baru ini sebenarnya melibatkan rekaan lampu, gril dan garis badan diubah sedikit.

Untuk saiz, ia kini lebih besar, dengan ukuran panjang 4,710 mm, lebar 1,840 mm, tingi 1,435 mm dan jarak roda 2,800 mm. Ini bersamaan dengan 30 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar dan 5 mm lebih tinggi manakala jarak roda pula masih sama seperti sebelumnya.

Varian IS 2021 ini dimulakan dengan IS 300, yang dikuasakan oleh enjin empat silinder turbo 2.0 liter VVT-iW berkemampuan 241 hp dan 350 Nm tork, dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan dengan G-force Artificial Intelligence (G-AI) untuk menghantar kuasa ke roda belakang.

Lexus IS 2021 banyak peningkatan untuk prestasi

Satu lagi pilihan untuk IS 300 adalah yang menggunakan pacuan semua roda, dan ia digerakkan oleh enjin V6 NA 3.5 liter serta transmisi automatik enam kelajuan, untuk menghasilkan 260 hp dan 320 Nm tork. Sistem pacuan semua roda yang digunakan boleh mengubah jumlah tork yang dihantar kepada roda dengan maksimum 70% kepada roda belakang apabila jalan kering dan hingga 50% kepada roda hadapan apabila perlu.

Pilihan enjin seterusnya yang disediakan adalah unit V6 NA 3.5 liter berkuasa 311 hp dan 380 Nm tork, pada varian IS 350. Ia ditawarkan sama ada dengan transmisi automatik lapan kelajuan untuk pacuan roda belakang atau automatik enam kelajuan untuk pacuan semua roda.

Bahagian rangka model ini turut diusik untuk menjadikannya lebih tegap, dengan penambahan besi penyokong pada tepi radiator, tambahan titik kimpalan pada bahagian depan, serta struktur penguat pada penyambung antara C-pillar ke bumbung. Menurut Lexus, penambahan ini bukan sahaja dapat mengurangkan bunyi dan gegaran, tetapi juga meningkatkan kualiti keselesaan serta prestasi pemanduan.

Pada bahagian suspensi pula, spring yang digunakan adalah 20% lebih ringan manakala control arm kini dibuat daripada aluminium untuk menggantikan unit besi sebelum ini – 18% lebih ringan. Stabiliser bar juga menggunakan bahan baru dan 17% lebih ringan. Bahagian dalaman penyerap turut diubah, dengan piston yang mempunyai injap minyak untuk memberikan kuasa serapan bersesuaian sepanjang bergerak.

Sekiranya penampilan asal masih kurang memuaskan, pelanggan diberi pilihan pakej F Sport, tetapi untuk varian IS 350 sahaja. Ia datang dengan rekaan bampar khas, kemasan keliling gril, spoiler kecil atas but, rocker panel, diffuser belakang, ekzos F Sport serta rim 19 inci yang dibalut dengan tayar 265/35R19.

Untuk maklum balas pemanduan yang lebih tepat, pakej F Sport ini juga boleh ditambah dengan Dynamic Handling Package (DHP) yang memberikan suspensi adaptif serta rim BBS 19 inci yang 2 kg lebih ringan berbanding rim 19 inci F Sport.

Lexus IS 2021 banyak peningkatan untuk prestasi

Selain daripada itu, model F Sport DHP turut diberi dengan limited-slip differential Torsen, serta tambahan mod pemanduan Sport S+ dan Custom. Bukan setakat memberikan maklum balas yang lebih agresif, mod ini juga membenarkan tahap bantuan stereng kuasa serta suspensi diubah.

Pada bahagian keselamatan, pakej Lexus Safety System+ dipertingkat dengan versi LSS+ 2.5, di mana ia termasuk Pre-Collision System (PCS) berserta Frontal Collision Warning (FCW), Automatic Emergency Braking (AEB), Pedestrian Detection, Bicyclist Detection, Dane departure Warning, Lane Keeping Assist, Intelligent High Beam, Road Sign Assist, Blind Spot Monitor dan Rear Cross Traffic Alert.

IS 2021 turut dilengkapi dengan Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) yang boleh diaktifkan pada kelajuan atas 48 km/j. Ia boleh mengawal jarak dengan kereta hadapan sehinggalah kelajuan berkurang kepada 0 km/j dan boleh sambung semula bergerak sekiranya telah berhenti. Sistem ini juga membenarkan pemintasan kereta lain secara lancar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required