Lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai sejauh 74 km dijangka siap sepenuhnya pada 2024 – Mustapha

Lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai sejauh 74 km dijangka siap sepenuhnya pada 2024 – Mustapha

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed memaklumkan Lebuh raya Kota Bharu ke Kuala Krai sejauh 74 kilometer dijangka siap sepenuhnya pada 2024.

Menurutnya, setakat ini beberapa fasa sudah siap sebanyak 50% dan bakinya akan disiapkan sepenuhnya dalam tempoh empat tahun lagi.

Beliau turut berkata projek lebuh raya Kuala Krai ke Gua Musang dan seterusnya ke sempadan Pahang turut dibincangkan dan semuanya berjalan lancar namun masih tertumpu kepada isu peruntukan.

“Kelantan akan memohon peruntukan disediakan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) bagi membolehkan cita-cita rakyat Kelantan untuk mempunyai lebuh raya tercapai,” katanya menerusi laporan Bernama.

Pembinaan lebuhraya ini sebenarnya telah mula dirancang sejak akhir 80an. Ia dirancang sebagai alternatif untuk menghubungkan laluan persekutuan Kota Bharu-Kuala Krai yang sering kali mengalami kesesakan teruk pada musim perayaan. Walau bagaimana pun, rancangan tersebut tidak berjalan lancar disebabkan hal politik dan kekangan kewangan.

Walau bagaimana pun, beberapa tahun yang lalu, projek tersebut dimulakan dan sepatutnya dijangka siap pada tahun 2015. Namun disebabkan faktor kekangan kewangan, pembinaannya tidak begitu berjalan dengan lancar. Lebuhraya dengan empat lorong dan sembilan persimpangan ini dijangka tidak melibatkan sebarang kutipan tol apabila beroperasi kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required