Prasarana tambah 27 tren baharu menjelang 2023

Prasarana tambah 27 tren baharu menjelang 2023

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) telah mengumumkan sebanyak 27 set tren empat gerabak akan ditambah untuk perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) laluan Kelana Jaya bagi menampung peningkatan jumlah penumpang pada masa akan datang.

Menurut pengerusinya, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, dua daripada set gerabak itu telah diperoleh dan sedang dalam proses pemasangan di Westport, Pelabuhan Klang, manakala selebihnya akan diterima secara berperingkat sehingga 2023. Jumlah keseluruhan kos bagi pembelian tren terbabit adalah sebanyak RM1.7 bilion.

“Selain meningkatkan kapasiti (penumpang) khususnya untuk waktu puncak pagi dan petang, pengenalan tren baharu ini akan meningkatkan keselesaan di samping mengekalkan kekerapan tren pada purata 2.5 minit,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Katanya lagi, LRT laluan Kelana Jaya kini beroperasi dengan kapasiti 84 tren termasuk 35 tren dua gerabak untuk menampung lebih 300,000 penumpang sehari. Bagi tren empat gerabak, ia boleh menampung kapasiti lebih 900 penumpang manakala tren dua gerabak boleh menampung lebih 200 orang.

“Dengan penambahan tren, kita harap boleh mencapai sasaran pertambahan bilangan penumpang sebanyak tujuh peratus setiap tahun,” katanya sambil menambah LRT laluan Kelana Jaya merupakan rangkaian paling sibuk dalam perkhidmatan rel kendalian Rapid Rail.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required