Data jualan kenderaan di M’sia Mei 2020 ikut jenama

Data jualan kenderaan di M’sia Mei 2020 ikut jenama

Selepas bulan April yang suram bagi jualan kenderaan di Malaysia – dengan hanya 141 kenderaan terjual disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), bulan Mei tiba dengan sedikit cahaya baru; hampir semua jenama dan syarikat memulakan perniagaan seperti biasa secara berperingkat.

Keseluruhannya, 22,960 unit kenderaan telah terjual bulan lalu, mewakili peningkatan sebanyak 22,819 unit atau 16,183% berbanding April 2020. Angka ini juga sedikit melebihi angka bulan Mac lalu, yang mencatatkan 22,478 unit terjual, sebelum PKP dilaksanakan.

Walaupun begitu, ia masuk jauh berkurangan daripada jualan pada tempoh sama tahun lalu, yang menyaksikan 60,760 unit terjual. Namun, cuti cukai SST yang diumumkan kerajaan dijangka akan membantu melonjakkan kembali jualan kenderaan hingga hujung tahun ini. Sehingga 31 Disember, semua kereta CKD dikecualikan daripada cukai jualan, sementara bagi kereta CBU, kadarnya hanya tinggal 50%.

Melihat kepada pecahan ikut jenama, Perodua masih mendahului, dengan angka jualan 7,886 unit sepanjang Mei. Proton pula mengikut rapat di belakang dengan jualan 5,676 unit. Namun, dari jumlah keseluruhan setakat ini, Perodua masih jauh di depan, dengan 52,920 unit terjual berbanding 27,455 unit yang dicatatkan Proton.

Data jualan kenderaan di M’sia Mei 2020 ikut jenama

Sementara itu, Toyota menjual 3,425 unit sepanjang Mei, melebihi angka yang dicatatkan Honda dengan 2,678 unit. Kedudukan keseluruhan pula hanya dengan 48 unit sahaja yang meletakkan Toyota di depan setakat ini; dengan angka 13,853 unit berbanding Honda dengan 13,805 unit.

Sepanjang Mei juga, hampir semua jenama pengeluar mencatatkan peningkatan jualan. Nissan, Mitsubishi, Mazda, Isuzu, Ford dan Volkswagen misalnya berjaya mendapatkan jualan tiga digit bulan lalu. Anehnya, Subaru mencatatkan sifar jualan bagi Mei; kami telah ajukan pertanyaan kepada mereka untuk mengetahui sebabnya.

Bagi jenama premium seperti BMW, MINI dan Mercedes-Benz – sama seperti bulan-bulan sebelum ini – laporannya menandakan angka sifar kerana semua syarikat itu telah beralih kepada laporan jualan empat kali setahun berbanding laporan bulanan. Dari suku pertama, BMW mendahului dengan 1,600 unit, dan Mercedes-Benz dengan 1,342 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required