K’jaan tangguh perlaksanaan saman CRS hari ini

K’jaan tangguh perlaksanaan saman CRS hari ini

Sepatutnya, hari ini, 1 Julai 2020 kerajaan menerusi Kementerian Pengangkutan (MOT) sudah mula mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak atau CRS, dan akan menyaman ibu bapa yang tidak berbuat demikian. Namun Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong mengumumkan bahawa langkah itu akan ditangguhkan terlebih dahulu ke satu tarikh lain yang akan ditentukan kelak, lapor Sinar Harian.

Menteri tersebut menyatakan bahawa penangguhan saman dan kompaun itu susulan penularan pandemik Covid-19 selain kerajaan mahu memberi lebih ruang kepada orang ramai untuk membuat persediaan.

“Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) masih meneruskan peraturan ini, atas dasar keselamatan kanak-kanak yang menaiki kenderaan. Aktiviti advokasi akan diteruskan.

“Begitu juga dengan aktiviti penguatkuasaan yang akan fokus kepada aspek mendidik, menasihat dan mengingatkan orang ramai mengenai pentingnya penggunaan CRS,” katanya secara eksklusif kepada Sinar Harian semalam.

K’jaan tangguh perlaksanaan saman CRS hari ini

Wee menjelaskan bahawa penangguhan ini adalah susulan penularan pandemik Covid-19 dan bagi memberi lebih ruang kepada orang ramai membuat persediaan. Tambhanya lagi, aktiviti penguatkuasaan akan dilaksanakan berasaskan prinsip mendidik, advokasi dan memberi nasihat terlebih dahulu sehingga ke satu masa yang akan ditentukan kelak.

“Apa yang utama, rakyat benar-benar faham mengenai pentingnya CRS dan kaedah penggunaannya yang betul. Pendirian MOT adalah jelas bahawa soal keselamatan jalan raya rakyat Malaysia sentiasa menjadi keutamaan dan dipandang serius,” katanya.

Menurut menteri berkenaan lagi, kementeriannya akan terus bekerjasama dengan agensi lain di bawahnya seperti Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), bukan hanya melibatkan penggunaan CRS tetapi merangkumi isu-isu lain berkaitan peraturan dan keselamatan jalan raya.

“Bila disebut penguatkuasaan, maka ramai yang menganggap ia sebagai bentuk pengeluaran saman semata-mata. Ada juga yang menggambarkan persepsi kononnya rakyat dibebani dengan peraturan yang merumitkan.

K’jaan tangguh perlaksanaan saman CRS hari ini

“Sedangkan aktiviti penguatkuasaan adalah bertujuan memastikan masyarakat sentiasa patuh pada undang-undang dan peraturan keselamatan jalan raya,

“Malah, memberi nasihat kepada pengguna jalan raya juga merupakan antara kaedah penguatkuasaan. Apa yang penting, MOT menggalakkan orang ramai khususnya ibu bapa menggunakan CRS bagi menjaga keselamatan anak-anak mereka ketika menggunakan jalan raya,” jelasnya.

Peraturan untuk mewajibkan penggunaan CRS dalam setiap kereta persendirian telah bermula pada 1 Januari lalu, ketika itu jawatan Menteri Pengangkutan masih dipegang oleh YB Anthony Loke dari Pakatan Harapan, dan tempoh persediaan tanpa saman atau kompaun diumumkan akan dilaksanakan dalam tempoh enam bulan iaitu bermula 1 Julai 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required