Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) telah melancarkan satu program pemeriksaan kenderaan percuma yang dipanggil sebagai 5 Star Service Check. Ini adalah demi memastikan kenderaan pelanggan sentiasa dalam keadaan baik, terutamanya setelah tidak bergerak lama sewaktu perintah kawalan pergerakan.

Menurut VPCM, 5 Star Service Check adalah satu pemeriksaan visual komprehensif yang dilakukan oleh penasihat servis bersama-sama pelanggan di sebelah untuk melihat dan menunjukkan komponen yang berkemungkinan sudah patut ditukar serta mengenal pasti isu-isu lain.

Antara bahagian yang akan diperiksa adalah keadaan badan dan cat, sistem lampu, brek, cermin hadapan, tingkap, roda serta rim. Semua proses pemeriksaan akan dilakukan secara telus di hadapan pelanggan dan tidak melibatkan sebarang bayaran.

Sebagai bonus, mana-mana pemilik Volkswagen yang menghantar kenderaan mereka untuk pemeriksaan 5 Star Service Check ini, dan perlu menukar alat ganti tertentu, mereka boleh menikmati penjimatan termasuk diskaun 20% untuk bateri dan tayar, serta diskaun masing-masing RM50 untuk setiap cakera brek dan pad brek.

Turut disediakan adalah diskaun RM40 untuk setiap botol aditif, potongan RM20 untuk setiap set pengelap cermin, diskaun RM5 untuk cecair pembersih cermin dan diskaun 5% untuk penukaran cermin hadapan. Mereka yang berminat boleh membuat temu janji atas talian terlebih dahulu.