Perodua jual 21,250 kenderaan pada Jun, terbaik 2020

Perodua jual 21,250 kenderaan pada Jun, terbaik 2020

Perodua telah mengumumkan, pada bulan Jun 2020, mereka berjaya menjual 21,250 buah kenderaan sekaligus menjadikannya sebagai bulan dengan jualan yang terbaik pada tahun 2020. Jumlah ini hampir tiga kali ganda berbanding jumlah pada bulan Mei iaitu 7,886 unit.

Syarikat itu memberitahu, pengecualian cukai yang diberikan oleh kerajaan pada 5 Jun lalu untuk memberi galakan kepada jualan kenderaan telah memberikan kesan positif kepada jumlah jualan. Ia menyaksikan kereta pemasangan tempatan diberikan potongan cukai jualan 100% manakala kereta import (CBU) pula 50%.

“Pengecualian cukai yang diberikan oleh kerajaan mempunyai banyak manfaat. Peningkatan jumlah yang banyak, yang diperoleh oleh kami hasil daripada pengecualian cukai ini dapat membenarkan kami membantu ekosistem pembekal dan pengedar dalam masa yang memerlukan ini – kami membeli komponen tempatan bernilai hampir RM500 juta pada bulan Jun sahaja,” kata presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Sebelum perintah kawalan pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac, Perodua berjaya menjual 8,601 buah kenderaan pada bulan tersebut sebelum menghentikan operasi selama dua bulan. Pada bulan April pula, hanya 141 buah kenderaan didaftar dalam Malaysia dan Perodua masih kekal di atas dengan jualan 57 buah kenderaan. Jualannya bagi tahun ini berada sekitar 74,000 unit.

Zainal turut memberitahu bahawa operasi pengilangan Perodua kini berada dalam kapasiti penuh dan kerja lebih masa (overtime) maksimum, dan mereka sedang berusaha keras untuk memastikan pelanggan menerima kenderaan mereka secepat mungkin tanpa ada kompromi pada keselamatan dan kualiti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required