Volvo panggil semula 2.18 juta kereta – masalah pada tali pinggang keledar, hanya 5 unit di M’sia terjejas

Volvo panggil semula 2.18 juta kereta – masalah pada tali pinggang keledar, hanya 5 unit di M’sia terjejas

Volvo akan memanggil semula sejumlah 2.18 juta kenderaan jenamanya di seluruh dunia berhubung masalah kabel keluli yang mungkin terjejas seterusnya menyebabkan fungsi tali pinggang keledar akan menjadi kurang berkesan, lapor Automotive News Europe.

Panggilan semula ini akan melibatkan 412,000 unit di Sweden, 308,000 unit di Amerika Syarikat, 245,000 unit di China, 178,000 unit di Jerman, dan 169,000 unit di United Kingdom. Model-model Volvo yang terlibat dalam panggilan semula ini adalah S60, S60L, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 dan S80L yang dihasilkan dari tahun 2006 hingga 2019.

Sebanyak lima unit Volvo di Malaysia tersenarai dalam panggilan semula berkenaan di mana kesemuanya adalah model yang diimport ke sini secara persendirian dan untuk kegunaan kedutaan. Walaupun ia tidak dijual oleh pengedar rasmi, kesemua pemilik kereta tersebut turut akan dihubungi terus oleh Volvo pada bulan ini.

Para pemilik kereta yang terjejas ini akan diminta untuk membawa Volvo mereka ke pengedar terdekat bagi menggantikan kabel keluli tersebut dengan pendakap tetap. Komponen asal dan juga gantian berkenaan kedua-duanya dihasilkan oleh pembekal komponen automotif dari Sweden iaitu Autoliv.

Volvo turut menyatakan setakat ini masih lagi belum ada kemalangan atau kecederaan dilaporkan disebabkan komponen yang terjejas ini.

“Kami telah mengesan kabel ini akan haus dan lusuh dalam keadaan tertentu. Ini merupakan masalah yang jarang berlaku. Ini mungkin akan menyebabkan kabel tersebut rosak, menyebabkan fungsi menahan pada tali pinggang keledar tersebut berkurangan,” kata jurucakap Volvo Stefan Elftstrom yang dipetik oleh AP ketika dia bercakap dalam satu siaran radio Sweden.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required