MIROS bangunkan ujian sistem AEB untuk protokol penilaian baharu Asean NCAP 2021-2025

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telah mengendalikan ujian pembangunan untuk sistem brek kecemasan sendiri (AEB), sebagai persediaan untuk protokol baharu Asean NCAP bagi tempoh 2021 hingga 2025. Perkara ini telah dimuatnaik menerusi laman Facebook rasmi MIROS.

Ujian tersebut telah dikendalikan selama dua hari dan ini merupakan ujian pembangunan yang kedua untuk sistem bantuan keselamatan; yang pertama telah dilakukan pada tahun 2018 bagi sistem titik buta untuk keupayaan mengesan penunggang motosikal dalam titik buta bagi sebuah kenderaan yang sedang bergerak.

Protokol penilaian terkini meliputi empat keutaman, iaitu pelindungan penumpang dewasa (AOP), pelincungan penumpang kanak-kanak (COP), bantuan keselamatan (SA) dan Keselamatan Penunggang Motosikal (MS). Ujian bagi sistem AEB ini adalah di bawah bantuan keselamatan, di mana Asean NCAP akan menilai keberkesanan sistem tersebut seperti dipasang pada kenderaan yang sedang diuji.

Protokol yang akan datang akan mempunyai skor pemberat 40% untuk AOP, 20% untuk COP, 20% untuk SA dan 20% untuk MS. Keempat, untuk keselamatan motosikal, adalah tambahan terbaru untuk sistem pemberat skor. Pada masa ini, pemberat skor untuk sistem bantuan AOP, COP dan keselamatan masing-masing adalah 50%, 25% dan 25%.

Protokol baharu ini akan mempunyai skor 40% untuk AOP, 20% bagi COP, 20% untuk SA dan 20% bagi MS. Bagi kategori MS, ia merupakan tambahan terbaharu untuk sistem skor ini. Buat masa ini, skor bagi sistem bantuan AOP, COP dan bantuan keselamatan masing-masing adalah 50%, 25% dan 25%.

MIROS bangunkan ujian sistem AEB untuk protokol penilaian baharu Asean NCAP 2021-2025

Protokol akan datang ini akan dilaksanakan pada Januari 2021, di mana Asean NCAP akan menilai sistem AEB untuk dua perkara; AEB City dan AEB Inter-Urban. AEB City akan menilai keberkesanan bagi sistem berdasarkan kenderaan dari arah belakang yang dalam kelajuan dari 10 km/j-60 km/j menuju ke arah kenderaan di hadapan yang tidak bergerak.

Manakala bagi penilaian AEB Inter-Urban, ujian ini bagi keberkesanan sistem pemanduan dari kenderaan yang bergerak ke hadapan antara 30 km/j dan 60 km/j, menuju ke arah kenderaan di hadapannya yang bergerak dalam halaju yang berterusan.

“Ini merupakan sebahagian daripada persediaan kami untuk mengendalikan penilaian sebegini bagi protokol baharu 2021-2025. Dalam ujian pembangunan pada tahun 2018, kami menilai keberkesanan teknologi titik buta di dalam kereta kerana kita perlu memastikan teknologi dapat mengesan penunggang motosikal dan seterusnya mengelakkan perlanggaran antara mereka, ”kata ketua pengarah MIROS dan pemangku setiausaha agung Asean NCAP Khairil Anwar Abu Kassim.

Sambungnya lagi, “Oleh kerana teknologi lain seperti AEB lebih matang, sudah tiba masanya untuk kita melakukan penilaian sebenar bagi sistem berkenaan dan meningkatkan penilaian semasa kita dari hanya poin yang memuaskan kepada ketersediaannya di dalam kenderaan. Dengan syarat keberkesanan pemasangan AEB di bawah protokol Asean NCAP yang baharu ini, kami menjadikan keselamatan sebagai keutamaan, bukan kemewahan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required