Mazda kembali beroperasi seperti biasa mulai Ogos

Mazda kembali beroperasi seperti biasa mulai Ogos

Mazda telah membuat keputusan untuk kembali beroperasi seperti biasa pada Ogos ini. Menurut pengeluar kereta ini, kilang pengeluaran yang terlibat termasuk di Jepun, Mexico dan Thailand akan memulakan operasi seperti biasa, dan “semua penyesuaian tata kerja yang diimplementasikan susulan pandemik COVID-19 akan ditamatkan pada akhir Julai 2020,” ujar kenyataan yang dihantar.

Untuk operasi di Jepun, kerja lebih masa (overtime) dan kerja pada waktu cuti juga akan dikembalikan. Malah kilang di Ujina, Hiroshima dan kilang Hofu di Yamaguchi juga akan beroperasi sekali ganda untuk waktu bekerja, dengan tiada penggantungan operasi di kesemua empat kilang yang ada. “Hampir kesemua” wakil pengedar di seluruh dunia, termasuk di Eropah, telah pun kembali beroperasi semula, ujar Mazda.

Mazda telah kembali beroperasi seperti biasa sejak Jun lalu, dengan kilang pengeluaran Ujina dan Hofu yang beroperasi pada waktu siang sahaja. Wabak pandemik COVID-19 telah memberikan impak yang teruk terhadap kebanyakan syarikat pengeluar, malah Mazda sendiri memerlukan 300 bilion yen (RM12.1 bilion) bagi bantuan kewangan dari tiga bank besar di Jepun.

Pengeluar kereta yang berpusat di Hiroshima ini mengalami penyusutan jualan sebanyak 14% pada Februari dan 33% pada Mac, di mana jenama ini telah berhadapan dengan saat yang sukar sebelum pandemik ini makin hebat menular. Pada November lalu, keuntungan operasi untuk tahun kewangan berakhir pada Mac adalah sekitar 60 bilion yen (RM2.4 bilion), menyusut sebanyak 27% berbanding tahun sebelum ini.

Bukan setakat Mazda, kebanyakan pengeluar kereta lain juga berhadapan dengan masalah yang sama, malah turut memohon bantuan kewangan untuk terus bertahan dalam industri automotif global. Antaranya, Toyota yang memohon bantuan kewangan sebanyak 1 trilion yen, atau RM40.4 bilion, begitu juga dengan Nissan (500 bilion yen, atau RM20.2 bilion), General Motors (US$16 bilion, atau RM69.4 bilion) dan Ford (US$15.4 bilion, atau RM66.8 bilion).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required