4 mukim di Kedah kena PKPD kerana kluster nasi kandar bermula hari ini, babitkan 7,000 penduduk

4 mukim di Kedah kena PKPD kerana kluster nasi kandar bermula hari ini, babitkan 7,000 penduduk

Akhirnya, akibat kedegilan seorang Permastautin Tetap (PR) dengan tidak melaksanakan kuarantin sendiri di rumah, sebaliknya terus membuka kembali perniagaan restoran nasi kandarnya setelah pulang dari Sivangangga, India, kini empat mukim di negeri Kedah telah dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Secara Pentadbiran (TEMCO) mulai hari ini hingga 30 Ogos, lapor Berita Harian.

TEMCO tersebut akan melibatkan kira-kira 7,000 penduduk dan dilaksanakan bagi membolehkan pasukan petugas perubatan menyaring semua penduduk terbabit dengan ujian calitan (swab test) bagi mengesan jangkitan Covid-19 dalam penularan pandemik yang berasal dari kluster yang dinamakan sebagai Kluster Sivagangga berkenaan – setakat ini telah menyebabkan 11 kes positif.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pelaksanaan PKPD TEMCO itu akan mengguna pakai prosedur operasi standard (SOP) sedia ada dengan tambahan sekatan jalan raya di setiap laluan keluar masuk dan penutupan beberapa jalan utama.

4 mukim di Kedah kena PKPD kerana kluster nasi kandar bermula hari ini, babitkan 7,000 penduduk

“Mengambil kira 11 kes baharu yang berpunca daripada Kluster Sivagangga di Kedah yang membabitkan empat mukim, Kerajaan Negeri Kedah memohon untuk melaksanakan PKPD TEMCO.

“Pertama, satu kilometer daripada Restoran Nasi Kandar Salleh, Pekan Napoh (Mukim Hosba, Kubang Pasu), Kampung Pida Satu, Megat Dewa (Mukim Ah, Kubang Pasu), Kampung Bendang Dalam (Mukim Binjal, Kubang Pasu) dan Kampung Ulu, Padang Sanai (Padang Terap).

Dalam PKPD TEMCO ini juga Ismail Sabri menjelaskan bahawa selain sekolah dan tadika, masjid dan rumah ibadat dalam kawasan berkenaan akan turut ditutup sepanjang tempoh pelaksanaannya. Solat Jumaat masih dibenarkan, tetapi cuma tiga orang jemaah dibenarkan bagi melaksanakan ibadah berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required