K’jaan perlu kajian lanjut untuk hapuskan tol – Menteri

K’jaan perlu kajian lanjut untuk hapuskan tol – Menteri

Bukan mudah untuk membuat keputusan bagi menghapuskan kutipan tol di seluruh negara walau pun sebelum ini, kerajaan Pakatan Harapan pernah berjanji untuk melaksanakannya secara berperingkat selepas memenangi PRU 14 pada tahun 2018. Selepas tumbang pada awal tahun ini, nampak gayanya salah satu manifesto PH tersebut tergendala.

Manakala kerajaan Pakatan Nasional yang dipimpin oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dikatakan tidak tergesa-gesa untuk membuat sebarang keputusan mengenai cadangan penghapusan tol ini. Menurut
Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, penghapusan memerlukan kajian lanjut dan membabitkan kepentingan pelbagai pihak termasuk pemegang konsesi.

Katanya lagi, buat masa ini, kerajaan mempunyai keutamaan lain daripada segi keperluan kewangan yang perlu ditangani disebabkan kesan pandemik Covid-19, laporan Harian Metro.

“Kerajaan teliti dan ambil kira dengan mendalam faktor implikasi yang akan timbul jika penghapusan tol dilakukan khususnya kewangan semasa yang dihadapi oleh kerajaan ketika ini.

K’jaan perlu kajian lanjut untuk hapuskan tol – Menteri

“Sehubungan dengan itu, hala tuju lebuh raya bertol akan disemak semula dan memorandum Jemaah Menteri akan dibentangkan bagi mendapat kelulusan menteri,” katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong berkaitan kementeriannya pada sidang Dewan Rakyat semalam.

Beliau turut menjawab persoalan Abdul Latiff Abdul Rahman (Pas-Kuala Krai) berhubung perancangan kerajaan bagi membanteras kesesakan Plaza Tol Gombak pula, Fadillah (GPS-Petra Jaya) memberitahu kapasiti sedia ada boleh menampung kapisiti pada waktu puncak.

Walau bagaimana pun, beliau tidak menafikan bahawa kapasiti luar biasa akan berlaku di plaza tol berkenaan ketika musim perayaaan dan cuti sekolah.

“Kapasiti sedia ada pada waktu puncak harian bagi Plaza Tol Gombak hala barat ke Kuala Lumpur adalah 126,000 pengguna berbanding kapisiti penuh adalah 158,000 dan sepatutnya masih boleh menampung trafik pada waktu puncak.

K’jaan perlu kajian lanjut untuk hapuskan tol – Menteri

“Untuk makluman, waktu perayaan akan mencecah sehingga 180,000 sehingga 200,000 iaitu hampir sekali ganda trafik harian kerana kemampuan kita sehingga 158,000. Sebab itulah, kesesakan (teruk) berlaku hanya pada waktu perayaan… pada hari-hari biasa masih mampu ditampung,” katanya.

Berdasarkan pemerhatian, katanya, kesesakan berlaku di Plaza Tol Gombak dari arah Kuala Lumpur disebabkan limpahan trafik apabila pertembungan simpang berlaku di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2).

Dalam masa yang sama, Fadilah memberitahu pihaknya kini sedang melaksanakan kajian bagi melaksanakan lebuh raya alternatif di antara Gombak ke Bentong dalam menyelesaikan kesesakan lalu lintas di Lebuhraya Kuala Lumpur Karak (KLK).

“Untuk tentukan jajaran baharu atau naik taraf jalan sedia ada, kita ambil kira pelaksanaan cadangan projek termasuk impaknya terhadap alam sekitar dan sosial yang boleh mendatangkan manfaat kepada rakyat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required