VIDEO: Terlepas susur keluar? Jangan pentingkan diri, tergesa-gesa ubah lorong & bahayakan nyawa lain!

Selain dari kerosakan pada kenderaan dan jalan raya, kemalangan trafik seringkali dikaitkan dengan sikap pemandu yang amat mementingkan diri. Kemalangan yang disebabkan ada pemandu membuat pusingan-U sesuka hati, guna lorong kecemasan tanpa alasan kukuh, pandu laju di kawasan yang sesak adalah antara kemalangan yang boleh dielak sekiranya pemandu sedar dengan sikap buruk ini.

Satu lagi sikap yang pentingkan diri pemandu yang boleh kita lihat adalah ketika di susur keluar lebuhraya. Pelbagai ‘perangai’ yang merbahaya yang dilakukan oleh pemandu yang tidak bertanggungjawab ini lakukan setelah terlepas susur keluar – ada yang sanggup mengundur kereta mereka dalam keadaan merbahaya, dan ada juga yang tergesa-gesa menukar lorong untuk keluar ke susur yang dimahukan setelah tersedar mereka terlepas laluan selamat untuk keluar dari lebuhraya berkenaan.

Pagi tadi, satu lagi insiden yang sangat mengerikan berlaku akibat sikap yang tidak bertanggungjawab ini. Menerusi video yang dikongsikan oleh pemilik akaun facebook Kechiq Gtnxr, kali ini seorang penunggang motosikal menjadi mangsa pemandu dengan sikap tidak bertanggungjawab tersebut.

Berdasarkan kapsyen dan juga papan tanda susur keluar yang jelas pada video berkenaan, kemalangan ini berlaku di Lebuhraya Elite, di susur keluar Subang Jaya arah utara pada pukul 7.51 pagi tadi. Dapat dilihat sebuah Perodua Alza berwarna putih dari lorong tengah lebuhraya tersebut memberikan isyarat ke kiri dan tergesa-gesa mahu keluar ke susur berkenaan dalam keadaan yang sangat bahaya.

VIDEO: Terlepas susur keluar? Jangan pentingkan diri, tergesa-gesa ubah lorong & bahayakan nyawa lain!

Akibatnya, sebuah motosikal dari lorong paling kiri tidak sempat untuk mengelak bahagian hadapan MPV tersebut, dan terus melanggarnya. Tambah mengerikan, setelah jatuh, penunggang motosikal itu turut digilis sebuah lagi motosikal dari arah belakang yang turut tidak sempat untuk mengelak kemalangan berkenaan. Namun masih lagi belum ada mana-mana laporan yang memberikan status penunggang motosikal tersebut.

Apa yang terjadi kali ini sudah pun berlaku. Jadi kami mohon pembaca semua dan peringatan kepada penulis sendiri, janganlah kita mengambil mudah dengan tindakan ‘fikiran singkat’ sebegini yang mempunyai risiko kemalangan yang sangat tinggi.

Jika anda terlepas susur, tolonglah jangan tergesa-gesa menukar lorong dengan cara ini. Tindakan yang paling selamat adalah fikirkan jalan alternatif yang boleh anda ambil di hadapan. Tak biasa dengan kawasan tersebut? Sekarang kan semua sudah ada telefon pintar. Jadi berhenti sebentar di tempat selamat, kemudian cari jalan ke destinasi yang anda mahukan menggunakan aplikasi navigasi seperti Waze atau Google Maps.

Tolong, tolonglah jangan amalkan sikap pentingkan diri seperti ini. Disebabkan anda nak jimat masa kerana kesilapan sendiri, ada nyawa tidak berdosa yang melayang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required