Mercedes-Benz Actros 2020 dilancarkan di Malaysia — AEB, kawalan melayar adaptif, skrin sentuh pada lori

Mercedes-Benz Actros 2020 dilancarkan di Malaysia — AEB, kawalan melayar adaptif, skrin sentuh pada lori

Pengedar Daimler Trucks, Hap Seng Truck Distribution (HSTD) telah melancarkan Mercedes-Benz Actros terbaru untuk pasaran Malaysia. Prime Mover generasi kelima itu turut menampilkan beberapa pertambahan ciri terbaru yang diwarisi daripada kereta penumpang.

Barisan untuk pasaran tempatan terdiri daripada varian pacuan 4×2, 6×2 dan 6×4 dan tiga saiz kabin – M-Cab dan L-Cab ClassicSpace dan L-Cab SteamSpace. Di Malaysia, Actros dilengkapi enjin 12.8 liter 0M460 turbodiesel enam-sebaris piawaian Euro 3 dengan ciri suntikan terus melalui sistem unit pam berbanding common-rail moden.

Ini bermaksud Actros boleh menggunakan biodiesel B20 (dijangka akan diguna bermula Jun 2021 nanti) tanpa modifikasi. Bergantung varian, janaan output ialah 360 PS, 394 PS, 421 PS, 449 PS atau 476 PS, dicapai pada 1,600 rpm. Bagi tork pula, angkanya ialah 1,800 Nm, 1,900 Nm, 2,100 Nm, 2,200 Nm atau 2,300 Nm dicapai pada 1,100 rpm.

Mercedes-Benz Actros 2020 dilancarkan di Malaysia — AEB, kawalan melayar adaptif, skrin sentuh pada lori

Enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear Powershift 3. Ia bukan gear klac berkembar Ford, sebaliknya manual automatik klac tunggal dengan 12 (atau 16, bagi yang lebih bebanan) gear depan dan empat gear undur. Klac berkembar yang lebih lasak pula dipasangkan pada varian 6×4 untuk prestasi yang mampu membawa beban lebih banyak dalam keadaan start/stop yang teruk.

Sama seperti Mercedes “normal”, pemilih gear kini diletakkan pada kolum stereng berbanding di konsol tengah. Actros didatangkan dengan mod pemanduan Standard, Economy, Power dan Manual. Dalam mod terkahir itu, driver boleh mengendalikan kedudukan gear dengan cara menekan atau menarik tuilnya.

Bersama dengan penambahbaikan aerodinamik, perubahan yang dilakukan terhadapnya menyumbang kepada penjimatan penggunaan bahan api sebanyak empat peratus. Satu ciri baru, cermin sisi MirrorCam bagaimanapun belum diperkenalkan di sini kerana masih dalam penilaian peraturan JPJ, namun HSTD berharap akan dapat menyediakannnya dalam masa terdekat.

Mercedes-Benz Actros 2020 dilancarkan di Malaysia — AEB, kawalan melayar adaptif, skrin sentuh pada lori

Di belakang, Actros mempunyai dua varian gandar belakang – gandar hypoid dengan tampungan bebanan 68 tan serta gandar planetery dengan had bebanan 120 tan. Angka-angka ini mewakili peningkatan masing-masing lapan dan 20 tan berbanding model lama.

Bagi sistem hiburan, Actros datang dengan pilihan Multimedia Cockpit, yang diperturun daripada Mercedes-Benz User Experience (MBUX) pada kenderaan penumpang. Ia lengkap dengan paparan 10-inci dan antaramuka skrin sentuh yang sama, serta port USB-C berkembar yang serasi dengan Apple CarPlay dan Android Auto. Classic Cockpit tradisional datang standard dengan head unit Bluetooth dan dail analog serta paparan berwarna.

Keselamatan Actros juga menerima peningkatan. Model terpilih hadir dengan kawalan kestabilan dan brek kecemasan autonomous Active Brake Assist 5 sebagai standard, sementara kawalan melayar adaptif, bantuan mengekalkan lorong dan pemantau tumpuan pemandu turut ada dalam senarai pilihan.

Mercedes-Benz Actros 2020 dilancarkan di Malaysia — AEB, kawalan melayar adaptif, skrin sentuh pada lori

Selebihnya, Actros dipasangkan dengan lampu utama halogen, DRL LED dan lampu belakang LED penuh. Ia juga hadir dengan sistem kunci sentral, butang Push Start, parkir brek elektronik dan suspensi udara bagi tempat duduk pemandu.

Turut tersedia ialah bahagian tidur (dengan bahagian simpanan yang boleh dicapai dari luar) pada L-Cab ClassicSpace dan L-Cab StreamSpace dengan pilihan untuk dua tempat tidur. Suspensi udara gandar belakang turut dipasangkan bergantung kepada varian.

Harga bagi Mercedes-Benz Actros baru ini bermula dari RM360,000 hingga RM470,000 bagi kepalanya sahaja (tanpa trailer), bergantung kepada varian dan subsidi yang ditawarkan oleh kerajaan bagi industri terpilih. Lori ini perlu diservis setahun sekali/55,000 km dan jaminan tiga-tahun/450,000 km – lebih lama dari yang diamalkan oleh industri (enam bulan/30,000 km dengan jaminan dua-tahun/200,000 km).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required