GALERI: Honda Civic 1.5 TC-P facelift 2020 – RM135k

GALERI: Honda Civic 1.5 TC-P facelift 2020 – RM135k

Pejam celik pejam celik, sekejap saja Honda Civic FC generasi ke-10 ini sudah menjangkau usia lima tahun. Namun ia masih menjadi sedan segmen-C yang makin digemari, buktinya, selain mencatatkan angka jualan yang memberangsangkan, model ini memang mudah kelihatan di jalan raya. Model facelift yang dilancarkan pada Februari lalu turut mencatatkan jualan yang menguja dengan sejumlah 6,500 unit tempahan dan 2,900 unit telah pun dihantar kepada pelanggan.

Model pertengahan hayat Civic ini yang masih kekal sebagai unit pemasangan tempatan (CKD), ditawarkan dengan tiga varian iaitu model asas 1.8 S, spesifikasi pertengahan 1.5 TC dan varian tertinggi 1.5 TC-P. Ia ditawarkan dengan harga dari RM113,600 hingga RM139,600, namun dengan pengecualian cukai jualan sehingga 31 Disember ini, harganya turun menjadi RM109k hingga RM135k.

Civic 2020 ini melibatkan sedikit perubahan penggayaan dan penampilan luarannya. Wajah depannya kini menampilkan elemen kemasan hitam berkilat “wing” pada rekaan grilnya yang menggantikan kemasan krom sebelum ini. Bahagian bawah bampar depan pula kini diberikan kemasan hitam melintang dan kehadiran spoiler belakang baharu serta roda aloi 18-inci yang dibaluti tayar Michelin Pilot Sport 4 235/40 melengkapi gayanya.

Selain itu, ciri terbaharu bagi Civic 2020 ini juga hadir dengan penawaran pakej keselamatan dan teknologi bantuan pemandu Honda Sensing. Ciri berkenaan terdiri daripadanya antaranya Kawalan Melayar Adaptif (ACC) dengan Mengikut Dalam Kelajuan Rendah (LSF), Amaran Perlanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Menghindar Perlanggaran (CMBS), Sistem Pengekalan Lorong (LKAS), Penghindaran Pertukaran Laluan (RDM) dan Amaran Pertukaran Lorong (LDW). Sekaligus menjadikan Civic 2020 sebagai model ketiga Honda untuk pasaran tempatan yang dilengkapi ciri berkenaan selepas CR-V dan Accord.

Turut disertakan sekali ialah ciri Auto High-Beam (AHB) serta sistem kamera sisi LaneWatch. Lain-lain ciri termasuk enam beg udara, sensor parkir depan, bantuan kestabilan kenderaan (VSA), ABS, EBD, bantuan brek, Lampu Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan kamera undur.

Tiada perubahan mekanikal dilakukan, ia masih menggunakan enjin sedia ada L15B7 1.5 liter VTEC Turbo empat-silinder dengan lonjakan kuasa 173 PS dan 220 Nm. Ia turut dilengkapi dengan transmisi CVT, yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

Barisan Civic 2020 ini didatangkan dengan lima pilihan warna menarik iaitu Lunar Silver Metallic, White Orchid Pearl, Modern Steel Metallic, Crystal Black Pearl termasuk warna baharu Passion Red Pearl. Pelanggan juga boleh memilih beberapa pakej aksesori, termasuklah pakej Perlindungan bernilai RM3,007 yang merangkumi ultra glass body/window coating.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Spare tyre too small on Aug 11, 2020 at 7:42 pm

    the biggest drawback is that it uses a Cap Ayam slim spare tyre

    Daily practical drive, a full size spare tyre is better than the boot space.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Tak hansem xpe,janji ade civic..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required