Penguatkuasaan kerusi keselamatan kanak-kanak dalam kenderaan secara advokasi hingga hujung 2020

Penguatkuasaan kerusi keselamatan kanak-kanak dalam kenderaan secara advokasi hingga hujung 2020

Sepatutnya, mulai 1 Julai 2020, kerajaan menerusi Kementerian Pengangkutan (MOT) sudah mula mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak atau CRS, dan akan menyaman ibu bapa yang tidak berbuat demikian. Walau bagaimana pun, sehingga kini, penguatkuasaan CRS masih dilaksanakan secara advokasi sehingga hujung tahun ini, menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong.

Tambah beliau, ia bagi memberi laluan kepada Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) untuk mengkaji semula kesesuaian dari segi usia dan ketinggian serta satu pelan tindakan secara menyeluruh yang akan diumumkan kemudian, laporan Bernama.

“Bagi kami masa sehingga hujung tahun ini, kami kena lihat setakat apa, tahun apa (umur) jika ikut ketinggian 1.3 meter dan umur sudah 10 tahun, kalau ikut usia juga, ia akan bagi kesan kewangan kepada ibu bapa.

Penguatkuasaan kerusi keselamatan kanak-kanak dalam kenderaan secara advokasi hingga hujung 2020

“Dalam tempoh ini kami akan teliti, sehingga ada naratif dan advokasi yang cukup untuk melaksanakan peraturan ini,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Zakaria Mohd Edris @ Tubau (Bersatu-Libaran) mengenai pelaksanaan undang-undang terbabit pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Pada akhir Julai lalu, Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid berkata, sehingga kini pihaknya hanya melaksanakan tindakan secara advokasi iaitu memberi nasihat terhadap pengguna jalan raya yang tidak menggunakan kerusi berkenaan.

Tambahnya lagi, setakat ini, JPJ telah mengeluarkan 1,897 notis peringatan terhadap pengguna jalan raya bermula awal tahun ini sehingga 30 Jun lepas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required