Hyundai bakal pasang EV di Singapura menjelang 2022

Hyundai bakal pasang EV di Singapura menjelang 2022

Hyundai dilaporkan bakal memulakan pengeluaran kenderaan elektrik (EV) di bawah sub-jenama Ioniq di Singapura bermula 2022, menurut The Straits Times. Akhbar itu melaporkan pengeluar kenderaan Korea itu akan membina 30,000 EV setahun di sana, dengan satu perlima daripada jumlah itu disasarkan untuk jualan domestik.

Kereta berkenaan akan dipasang di kilang – yang belum didirikan – berkeluasan 28,000 meter persegi di Jurong. Pembinaan fasiliti berkenaan sepatutnya dimulakan pada Mei lalu, tetapi telah ditangguh ke Oktober akibat pandemik Covid-19.

Laporan itu juga ada menyebut bahawa model EV pertama yang akan dipasang di kilang berkenaan ialah sebuah crossover kompak dengan nama Ioniq 3. Ini merupakan sebuah model baru yang belum pernah disebut sebelum ini, tetapi mengikut kaedah penamaan terbaru syarikat dengan menggunakan angka ganjil untuk nama barisan SUV Ioniq ini nanti, sementara sedan akan menggunakan angka genap.

Hyundai bakal pasang EV di Singapura menjelang 2022

Minggu lalu, syarikat itu mendedahkan ia akan menjadikan nama Ioniq sebagai sebuah sub-jenama yang akan dikhususkan kepada kenderaan bateri dan elektrik. Tiga model pertamanya telah diumumkan, terdiri daripada Ioniq 5, sebuah crossover dijangka diperkenalkan pada 2021; Ioniq 6, sebuah sedan dijangka dikeluarkan pada 2022; dan Ioniq 7, sebuah SUV besar untuk tahun 2024.

Hyundai sebelum ini juga telah memaklumkan perancangan untuk memperkenalkan 13 model elektrikasi menjelang 2022, dan pengumuman terbaru ini berkaitan Ioniq telah meletakkan sasaran jualan satu juta kenderaan tersebut menjelang 2025. Awal tahun ini pula, Hyundai mendedahkan syarikat itu akan membuka pusat inovasi di Singapura menjelang 2022.

Operasi pengeluaran kendearan EV di Singapuran dilihat sebagai lanjutan kepada perancangan EV Hyundai untuk Asia Tenggara. November tahun lalu, syarikat itu mengumumkan akan melabur sebanyak US$1.55 bilion untuk membuka kilang pemasangan di Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required