JPJ kutip RM3.85j hasil diskaun kompaun 70% setakat 15 Ogos – 2.4j saman tertunggak, 1.7j disenaraihitam

JPJ kutip RM3.85j  hasil diskaun kompaun 70% setakat 15 Ogos – 2.4j saman tertunggak, 1.7j disenaraihitam

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengutip pembayaran saman sebanyak RM3,852,118 hasil kempen pengurangan saman kompaun 70% yang dilaksanakan mulai 1 Ogos lalu.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, kutipan berkenaan adalah hasil transaksi melibatkan sebanyak 51,178 saman yang diselesaikan melalui pelbagai saluran antaranya kaunter JPJ, kaunter bergerak JPJ serta portal dan kios JPJ. Di mana JPJ Selangor merupakan yang tertinggi membuat kutipan iaitu sebanyak RM620,157 dengan 8,165 saman telah diselesaikan.

Menurut JPJ lagi, sehingga kini, jumlah saman yang tertunggak dan masih belum dijelaskan adalah sebanyak 2,404,353 dengan anggaran kutipan selepas pengurangan adalah RM170 juta. Bagi saman yang telah disenarai hitamkan pula adalah sebanyak 1,794,700.

Justeru, JPJ mengingatkan orang ramai agar merebut peluang bagi mendapatkan pengurangan saman kompaun sebanyak 70& berkenaan dan tidak menunggu sehingga saat akhir bagi mengelakkan sebarang kesulitan yang tidak diingini.

Seperti yang telah diketahui umum, saman yang yang tidak dibayar akan disenaraihitamkan dan kesannya akan menimbulkan masalah ketika berurusan dengan JPJ seperti pembaharuan lesen memandu, lesen kenderaan motor, proses tukar hak milik serta lain-lain lagi.

Pengurangan saman kompaun JPJ yang akan berakhir pada 31 Ogos ini adalah bersempena dengan bulan kebangsaan dan selaras dengan tema Hari Kebangsaan 2020 iaitu “Malaysia Prihatin”.

Ia hanya diberikan kepada semua saman yang dikeluarkan bagi kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987(Akta 333), Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Akta 334), Akta Pengangkutan Awam Darat (Akta 715) serta Kaedah-kaedah dan Perintah-perintah di bawahnya, termasuk kes yang masih dalam tindakan senarai hitam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required