Proton mohon kerjasama pemilik Perdana ‘Accord’ 2012 – 2018 segera tukar inflator beg udara Takata

Proton mohon kerjasama pemilik Perdana ‘Accord’ 2012 – 2018 segera tukar inflator beg udara Takata

Panggilan semula yang dilakukan seluruh dunia oleh semua pengeluar yang dibekalkan dengan beg udara Takata masih belum lengkap – kali ini Proton memohon pemilik-pemilik Proton Perdana dua generasi terakhir yang diasaskan dari Honda Accord CP yang masih belum menukar komponen tersebut agar segera berbuat demikian.

Menurut Proton, panggilan semula ini melibatkan Perdana yang dibina antara tahun 2012 sehingga akhir Ogos 2018. Semua tindakan yang diambil adalah selaras dengan Laporan Maklumat Kerosakan (DIR) yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Keselamatan dan Traffik Lebuh raya Kebangsaan Amerika (NHTSA) yang memerlukan penggantian inflator beg udara bukan kering.

Proton turut memberitahu bahawa proses panggilan semula penggantian inflator beg udara ini telah dimulakan sejak bulan Januari 2019.

“Dari usaha sama kakitangan dan pengedar Proton, kami telah berjaya menghubungi pelanggan dan melakukan penggantian inflator beg udara. Sebanyak 6,342 kereta yang terjejas dan setakat 18 Ogos 2020, pusat servis kami telah melakukan penggantian untuk 5,625 unit atau 87.5% dari jumlah keseluruhannya,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.

Proton mohon kerjasama pemilik Perdana ‘Accord’ 2012 – 2018 segera tukar inflator beg udara Takata

Proton turut menegaskan bahawa proses ini hanya melibatkan model Perdana ini sahaja, dan tidak melibatkan mana-mana modelnya lain kerana beg udara yang digunakan dibekalkan oleh pembekal yang berlainan.

Jenama tersebut turut menekankan bahawa keselamatan para pelanggan merupakan keutamaan bagi mereka, oleh demikian, kawalan ketat telah diambil untuk memastikan tiada kemungkinan berlaku insiden yang tidak diingini. Proton juga kesal jika ada sebarang kesulitan berlaku akibat perkara ini.

“Keselamatan pelanggan amat penting untuk Proton. Walau bagaimana pun, kami tidak dapat menghubungi semua pemilik Proton Perdana sebab maklumat pemilik tidak lengkap. Oleh itu, kami ingin menyeru semua pemilik yang belum mengganti inflator beg udara mereka, hubungi pusat servis kami untuk membuat temu janji segera.”

“Pertukaran inflator beg udara ini hanya mengambil masa kira-kira satu jam serta tidak akan dikenakan apa-apa bayaran. Kereta yang dikeluarkan selepas 31 Ogos 2018 pula tidak perlu menukar beg udara,” tambah Roslan lagi.

Bagi pelanggan yang masih ada pertanyaan atau memerlukan bantuan, anda dinasihatkan untuk menghubungi talian khidmat pelanggan Proton di talian 1-800-888-398 atau e-mel [email protected].

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required