PKPD pentadbiran dilaksanakan di Kota Setar, Kedah, mulai esok hingga 25 Sept ini – 28 mukim terlibat

PKPD pentadbiran dilaksanakan di Kota Setar, Kedah, mulai esok hingga 25 Sept ini – 28 mukim terlibat

Disebabkan penularan kes positif COVID-19 yang melibatkan kluster Sungai dan Tawar di Kota Setar, Kedah semakin meningkat, kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) secara pentadbiran di daerah berkenaan bermulai 12.01 tengahmalam ini sehingga 25 September 2020.

Menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, ia melibatkan sebanyak 28 mukim dan membabitkan seramai 366,787 penduduk secara keseluruhan.

Mukim-mukim yang terlibat ialah Langgar, Bukit Pinang, Gunung, Kuala Kedah, Sungai Baru, Kota Setar, Mergong, Titi Gajah, Alor Malai, Pengkalan Kudor dan Padang Lalang. Selain itu, ia turut membabitkan Kubang Rotan, Teluk Cengai, Teluk Kechai, Pumpong, Derga, Tajar, Limbong, Tebengau dan Teluk Mas. Lapan mukim lain yang turut terlibat termasuklah Lengkus, Kangkong, Lepai, Hutan Kampung, Alor Merah, Anak Bukit, Sala Kechik dan Padang Hang.

“Ini juga selaras dengan cadangan oleh Menteri Besar Kedah (Muhammad Sanusi Md Nor),” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, Prosedur Operasi Standard (SOP) di daerah berkenaan adalah sama sepertimana SOP PKPD Pentadbiran yang lain, termasuk larangan keluar dan masuk di kawasan berkenaan, di mana pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan melaksanakan sekatan jalan raya.

Sepanjang PKPD ini, tempat awam termasuk pasar tani dan pasar malam tidak dibenarkan beroperasi, namun pasar harian pula hanya dibenarkan beroperasi dari jam 8 pagi hingga 2 petang sahaja. Manakala klinik dan hospital dibenarkan beroperasi 24 jam, tetapi farmasi hanya boleh dibuka hingga 8 malam sahaja.

Operasi restoran pula hanya dibenarkan dari jam 8 pagi hingga 8 malam dan hanya untuk makanan yang dibungkus dan dibawa pulang sahaja (tidak boleh makan di situ). Malah feri dari Jeti Kuala Kedah juga tidak dibenarkan beroperasi sepanjang PKPD ini dilaksanakan.

Dalam masa yang sama, Ismail turut mengumumkan PKPD pentadbiran yang sedang dilaksanakan di Aman Jaya, Sg Petani, dilanjutkan sehingga 13 September ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required