Geely Xing Rui diperkenal di China — Preface versi produksi, sedan CMA yang pertama, 2.0T dan 7DCT

Geely Xing Rui diperkenal di China — Preface versi produksi, sedan CMA yang pertama, 2.0T dan 7DCT

Geely telahpun memperkenalkan versi produksi bagi model konsep Preface ketika pameran Beijing Motor Show 2020 yang sedang berlangsung ketika ini. Sedan yang menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) itu diberi nama Xing Rui bagi pasaran di China, dan akan mula dijual bulan hadapan. Xing bermaksud “bintang” manakala Rui pula mewakili “petanda masa depan yang lebih baik”.

“Geely Xing Rui menandakan perjalanan baru bagi jenama Geely Auto dengan membawakan teknologi CMA ke dalam segmen sedan, mengimbangi antara segmen SUV dan sedan yang diterokai Geely Auto ketika ini. Geely Preface merupakan sebuah model yang tidak berkompromi dengan kualiti, rekaan, teknologi, ruang dan nilai,” jelas Presiden Geely Auto Group, An Conghui.

Pengeluar kenderaan China itu berkata, Xing Rui merupakan kenderaan pertama bagi era 4.0 Geely. Ia merupakan kenderaan generasi keempat yang menggunakan asas senibina modular yang maju, yang membolehkan tahap ketersambungan, kepintaran dan kualiti yang lebih tinggi digunakan, terutama aspek keselamatan, sebagai penawaran standard.

Geely Xing Rui diperkenal di China — Preface versi produksi, sedan CMA yang pertama, 2.0T dan 7DCT

Xing Rui merupakan model kedua yang menggunakan platform CMA selepas CUV Coupr Xing Yue. Menurut Geely, dengan menggunakan platform CMA ini telah membolehkan pasukan rekaan mereka merealisasikan model konsep Preface menjadi sebuah model produksi dalam masa yang singkat. CMA telah menjadi asas lebih daripada 700,000 kenderaan keluaran Geely Group; Xing Rui ini akan dikeluarkan dari kilang CMA Super Factory di Luqiao yang turut menghasilkan Lynk & Co 01, Polestar 2 dan Volvo XC40 untuk pasaran China.

Xing Rui mempunyai ukuran 4,785 mm panjang dan 1,869 mm lebar, dengan jarak antara roda 2,800 mm. Ini adalah 100 mm lebih pendek daripada Toyota Camry semasa, tetapi 29 mm lebih lebar. Jarak antara roda Camry pula 25 mm lebih panjang. Geely mendakwa sedan terbaru keluarannya ini adalah yang terbesar dan paling luas dalams segmennya, dengan keutamaan diberikan terhadap keselesaan penumpang belakang dan ruang kaki.

Geely Xing Rui diperkenal di China — Preface versi produksi, sedan CMA yang pertama, 2.0T dan 7DCT

Model ini menggunakan enjin 2.0 liter turbocas yang dipadankan dengan kotak gear automatik tujuh-kelajuan klac berkembar yang sama digunakan oleh barisan model Geely yang lain. Belum ada pendedahan terhadap angka-angka prestasinya, tetapi menurut Geely platform CMA memberikan Xing Rui kelebihan dari sudut ruang dalaman, bunyi bising dalam kabin, ekonomi petrol serta prestasi.

Geely juga mendakwa model ini disambungkan kepada teknologi capaian pintar menerusi cloud bagi sistem infotainmennya, yang boleh menerima kemaskini over the air (OTA). Jadi, rasanya adakah model ini yang akan menggantikan Proton Perdana untuk pasaran Malaysia nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required