Geely baru sahaja mendedahkan versi produksi untuk sedan Preface tempoh hari, dengan elemen rekaan yang nampak hampir sama seperti versi konsepnya yang diperkenalkan pada tahun lalu. Sedan mewah ini diasaskan dari platform Geely-Volvo, Compact Modular Architecture (CMA) yang sama seperti pada Volvo XC40 dan juga Geely Xingyue.

Tak mustahil, model ini turut boleh dijelmakan sebagai sedan segmen-D Proton iaitu Perdana. Seperti biasa, pakar manipulasi automotif, Theophilus Chin membantu kita untuk membayangkan bagaimana jika Preface ini ditransformasikan sebagai Perdana generasi baharu.

Seperti apa yang dibuat pada Geely Boyue untuk diubah menjadi Proton X70, gril expanding cosmos pada Preface ini ditukar kepada gril signatur Proton iaitu Infinite Weave. Theo turut memandankan logo “Thundercats” baharu Proton bersaiz besar pada bahagian tengah gril berkenaan.

Logo-logo tersebut turut ditempatkan pada semua penutup tengah rim dan di but belakang Perdana ini. Manakala tulisan ‘Proton’ pula diletakkan di bawah jalur krom yang menghubungkan kedua-dua lampu belakang, sama seperti pada Proton X70.

Geely Preface dihasilkan dengan dimensi 4,785 mm panjang, 1,869 mm lebar dan 1,469 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,800 mm. Jadi saiznya dengan Perdana sedia ada adalah lebih kurang sama di mana jarak roda kedua-dua model tersebut memang serupa berukuran 2,800 mm. Namun Perdana yang diasaskan dari Honda Accord generasi ke-lapan berkenaan dihasilkan lebih panjang (5,020 mm untuk model 2.4L), dan kurang lebar (1,845 mm) berbanding Geely Preface ini.

Proton Perdana generasi terakhir tersebut diperkenalkan buat pertama kali pada tahun 2013, menampilkan rupa yang hampir serupa dengan kembarnya, Honda Accord CP, dibezakan hanya pada logo, gril hadapan dan juga kemasan pada but belakang. Ketika itu, kesemua Perdana yang dihasilkan ini adalah hanya untuk kegunaan Kerajaan Malaysia.

Ia kemudiannya diberikan rupa yang lebih tersendiri dengan perubahan jauh lebih drastik untuk dijual pada pasaran awam, diperkenalkan pada tahun 2016. Walaupun sudah lama berada dalam pasaran, Proton masih belum mengumumkan sebarang petunjuk bahawa model generasi baharunya akan dihasilkan dalam masa terdekat.

Adakah anda tertunggu-tunggu model generasi baharu Perdana? Atau lebih berharap Proton menghasilkan sedan segmen-C untuk menggantikan Proton Preve?