Thailand cadang turunkan cukai bagi EV CKD di sana

Thailand cadang turunkan cukai bagi EV CKD di sana

Usaha kerajaan Thailand untuk menggalakkan lagi penggunaan kenderaan elektrik diteruskan lagi dengan cadangan untuk mengurangkan harga EV supaya lebih ramai pengguna boleh memanfaatkannya. Ini ingin dilakukan dengan cara menurunkan duti import ke atas komponen automatif yang digunakan untuk memasang EV di Thailand, lapor Bangkok Post.

Buat masa ini, pegawai yang terlibat di dalam industri berkenaan telah ditugaskan untuk menjalankan kajian awal bagi menilai pilihan pengurangan cukai tersebut. Dapatan daripada kajian itu kemudiannya akan disampaikan kepada National Electric Vehicle Policy Committee untuk pertimbangan selanjutnya dalam bulan ini.

Dengan pendekatan cukai yang berkesan dilaksanakan, Menteri Industri Suriya Jungrungreangkit menjangkakan permintaan terhadap EV akan meningkat, yang ketika ini kenderaan jenis itu masih dijual dengan harga yang agak tinggi. Peningkatan permintaan terhadap EV yang lebih tinggi ini akan membantu negara itu dalam usaha untuk mengurangkan pencemaran oleh kenderaan biasa, satu masalah yang telah lama mencengkam ibu kota negara itu sejak dulu.

Ketika ini, kadar cukai ialah 80% bagi harga komponen automotif, dengan Suriya turut memaklumkan faktor lain yang sedang dipertimbangkan termasuklah meningkatkan jumlah model EV di negara itu dan menjadikannya mampu milik – antara 700,000 hingga 800,000 baht (RM93,300 hingga RM106,628).

Pemasangan tempatan EV juga antara perkara lain yang sedang dipertimbangkan oleh kerajaan Thailand, dengan sasaran 750,000 EV yang meluputi 30% jumlah pengeluaran keseluruhan kenderaan 2.5 juta menjelang 2030. Ini bakal menyaksikan insentif diberikan kepada syarikat yang melabur di dalam pengilangan bateri atau kemudahan EV di negara itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required