VIDEO: Laporan ujian ASEAN NCAP bagi Proton X50

VIDEO: Laporan ujian ASEAN NCAP bagi Proton X50

Laporan penuh ujian ASEAN NCAP bagi Proton X50 telah diumumkan, dengan video ujiannya sekali. Seperti diumumkan oleh Proton minggu lalu, SUV segmen itu menerima penarafan lima-bintang, dan itu sah untuk kesemua empat variannya – kerana unit yang diuji ialah varian standard – yang ada hanya empat beg udara.

Video ASEAN NCAP ini juga menunjukkan X50 mampu bertahan dari hentaman depan dan sisi dari beberapa sudut. Perlanggaran depan nampak meyakinkan, kerana bahagian tiang A kelihatan tidak terjejas.

Proton X50 mendapat skor 13.42 daripada 16 mata bagi impak depan, skor penuh 16 mata bagi impak sisi dan 2 daripada 4 mata bagi teknologi perlindungan kepada (markah kurang kerana varian yang diuji ini tiada beg udara tirai). Markah keseluruhan bagi Adult Occupant Protection (AOP) ialah 31.42 daripada 36 mata maksimum.

Sekadar perbandingan, angka berkenaan sedikit mengatasi Perodua Aruz bagi ujian yang sama (12.50, 14.64, 4, AOP keseluruhan 31.14), tetapi sedikit berada di belakang Toyota Corolla Cross (13.01, 16, 4, AOP keseluruhan 33.01). Jika X50 versi enam-beg udara yang digunakan untuk ujian ini, mungkin ia akan mengatasi angka ini.

Bagi Child Occupant Protection (COP) pula, X50 memperoleh keseluruhan 41.50 daripada 49 mata. Aruz dan Corolla Cross pula masing-masing menerima 41.19 dan 44.35 mata. Bagi bantuan keselamatan, X50 mencatat 14 daripada 18 mata; kurang kerana tidak mempunyai ciri pengingat tali keledar penumpang belakang bagi varian standard tersebut. Aruz dan Corolla Cross masing-masing dengan angka 16 dan 14.50.

Versi terbaru protokol ujian ASEAN NCAP turut melibatkan penilaian berasingan bagi teknologi titik buta. Badan bebas itu mengesahkan peninjau titik buta pada X50 berfungsi sepatutnya mengikut parameter ujian, seperti ditunjukkan dalam video.

Selain itu, laporan lengkap ini juga menyatakan bahawa penarafan keselamatan bagi Proton X50 ini turut diterima pakai bagi pasaran Thailand juga. Jadi, kita tahu kini bahawa model berkenaan berkemungkinan besar akan dipasarkan di sana juga nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • DOLLY on Oct 11, 2020 at 6:53 am

    No matter how you reduce the price for different car variants, you must never compromise the safety specifications for each variant. Does those who have less money do not deserve to live longer and drive a safer vehicle? When will the manufacturer learn to treat people equally in safety aspect?

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required