Proton X50 terima penarafan keselamatan lima-bintang dari ASEAN NCAP dan layak untuk dapat status EEV

Proton X50 terima penarafan keselamatan lima-bintang dari ASEAN NCAP dan layak untuk dapat status EEV

Satu lagi berita baik untuk mereka yang telah dan bakal menempah Proton X50, di mana SUV ini telah pun menerima penarafan keselamatan lima-bintang, menurut Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP).

Ia bukanlah suatu kejutan memandangkan banyak ciri keselamatan telah ditampilkan pada SUV X50 ini. Bagi varian asas Standard, ia didatangkan dengan ciri standard termasuk empat beg udara (hadapan dan sisi), bersama kawalan kestabilan elektronik, kawalan cengkaman, ABS, EBD, bantuan brek, hill hold assist dan drag torque control.

Sementara itu, tiga varian lain – Executive, Premium dan Flagship – menerima sistem yang sama seperti Standard, tetapi dengan enam beg udara (hadapan, sisi dan tirai).

Proton X50 terima penarafan keselamatan lima-bintang dari ASEAN NCAP dan layak untuk dapat status EEV

Manakala bagi model spesifikasi tertinggi, Flagship, pula menjadi satu-satunya varian yang menerima Advanced Driver Assistance System (ADAS), dengan beberapa sistem keselamatan aktif, termasuklah bantuan kekal lorong, brek kecemasan sendiri, amaran pelanggaran hadapan dan beberapa lagi.

Menurut ASEAN NCAP, perincian keputusan X50 untuk penarafan keselamatan ini akan dikeluarkan, jadi kita kena tunggu untuk melihat skor yang diterima oleh SUV ini dalam setiap ujian individu yang dijalankan.

Selain penarafan lima bintang yang diterima ini, dalam acara taklimat dan sesi pandu uji ringkas X50 di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) pagi tadi, Proton turut mendedahkan SUV ini juga menerima status Kenderaan Cekap tenaga (EEV). Untuk pasaran Malaysia, X50 menawarkan enjin 1.5 liter pengecas turbo suntikan bahan api terus (GDI) tiga-silinder iaitu bagi varian Flagship. Sementara tiga lagi varian dipadankan dengan enjin 1.5 liter pengecas turbo sistem suntikan bahan api pelbagai-titik (MPI) tiga-silinder.

Proton mendakwa angka penggunaan bahan api SUV ini adalah sekitar 6.4 liter per 100 km (15.6 km/l) bagi 1.5 TGDi dan 6.5 liter per 100 km (15.4 km/l) untuk enjin 1.5T MPI. Dengan angka tersebut, tidak mengejutkan bila X50 berjaya menerima status EEV.

GALERI: Proton X50 1.5 T-GDI Flagship 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required