Perasan tak, pilihan warna untuk kereta-kereta baharu atas jalan raya, susah untuk kita tengok warna-warna yang ‘meriah’ macam merah menyala, oren cerah dan hijau terang. Sebenarnya pilihan warna yang ditawarkan oleh pengeluar-pengeluar ini adalah berdasarkan statistik semasa permintaan pelanggan yang membeli kereta.

Salah satu statistik semasa yang kita boleh tengok adalah tinjauan yang dibuat oleh AkzoNobel; pakar warna berkenaan menyatakan bahawa hitam, kelabu dan putih adalah tiga warna yang paling popular dipilih oleh pemilik kereta baharu di Asia Tenggara ketika membeli kenderaan mereka.

Dari kesemua warna, hitam adalah yang paling popular, dipilih sebanyak 22% responden, diikuti putih dengan 21% dan kelabu sebanyak 19%.

Menurut AkzoNobel, hitam adalah melambangkan kuasa, cita-cita dan kekayaan, dan Proton Saga Anniversary Edition yang dilancarkan pada 9 Julai lalu adalah salah satu contoh bukti populariti warna berkenaan. Saga yang dihasilkan sempena ulangtahun ke-35 Proton berkenaan dihasilkan hanya 1,100 unit, dan kesemuanya habis ditempah dalam masa hanya 5 hari.

Untuk putih pula, ia selalunya dikaitkan dengan kesucian dan kebersihan, serta warna yang paling efektif untuk reflektor cahaya dan haba.

Manakala warna kelabu boleh dianggap sebagai warna ‘diplomatik’ yang menghubungkan sifat kontra hitam dan putih, jelas AkzoNobel. Kelabu juga adalah warna yang praktikal kerana ia sangat mudah untuk dijaga; calar-calar kecil sukar untuk kelihatan pada warna ini.

Ini adalah data-data di atas kertas menunjukkan trend pemilihan warna terkini yang dipilih oleh orang ramai. Anda pula bagaimana? Adakah anda sebahagian dari statistik ini, atau sedang menunggu pengeluar-pengeluar menawarkan warna-warna yang lebih ‘meriah’?