Proton Saga Anniversary Edition habis dijual dalam masa 5 hari selepas ia dilancarkan pada 9 Julai lalu

Proton Saga Anniversary Edition habis dijual dalam masa 5 hari selepas ia dilancarkan pada 9 Julai lalu

Proton hari ini mengumumkan bahawa model edisi terhad Saga Anniversary Edition yang dilancarkan dua minggu lalu sudah pun rasmi habis dijual. Menurut jenama automotif nasional berkenaan, model yang dihasilkan hanya 1,100 unit ini sebenarnya habis dijual kesemuanya hanya selepas lima hari ia dilancarkan.

Seperti yang diketahui sebelum ini, Anniversary Edition ini adalah model yang dihasilkan sempena 35-tahun Saga diperkenalkan selepas unit pertama model generasi pertamanya keluar dari barisan produksi di kilang Proton Shah Alam pada 9 Julai 1985 – pelancarannya tempoh hari juga dibuat pada tarikh sama iaitu 9 Julai 2020.

Model istimewa ini diasaskan dari versi tertinggi 1.3L Premium AT dan diberikan berberapa perincian istimewa yang berbeza. Ia dijual pada harga atas jalan dengan pengecualian SST RM39,300 – sama seperti harga Saga Premium AT biasa walaupun diberi berberapa perincian eksklusif.

Saga istimewa ini diberikan berberapa perincian berbeza dari versi biasa. Pertama sekali, ia hanya hadir dalam warna Quartz Black, iaitu warna yang sama pada bumbung Proton X70 Merdeka Edition yang diperkenalkan tahun lalu.

Proton Saga Anniversary Edition habis dijual dalam masa 5 hari selepas ia dilancarkan pada 9 Julai lalu

Kemudian ia diberikan serlahan-serlahan kuning pada bahagian bawah gril penutup cermin sisi dan juga jalur pada kemasan diffuser bampar belakang. Warna kuning yang diberikan ini sebenarnya adalah simbolik kepada sayap perlumbaan Proton iaitu R3, di mana Saga adalah salah satu jentera lumba mereka yang berentap di Sepang 1000KM dan juga Malaysia Championship Series (MCS).

Bagi melengkapkan rupa luaran Saga Anniversary Edition ini, ia diberikan rim aloi 15-inci rekaan sama dengan Saga Premium AT, tetapi diberikan kemasan warna kelabu matte. Namun tiada sebarang lencana mahupun pelekat istimewa pada badan Saga ini yang memberitahu ini adalah model untuk sambutan ulangtahunnya yang ke-35.

Manakala pada bahagian dalaman, serlahan kuning yang sama diberikan pada pelaras arah liang pendingin hawa bahagian tengah, kemasan sekeliling ruang storan konsol tengah dan juga gegelang pada dua meter utama dalam panel instrumen. Saga Anniversary Edition ini juga telah dilengkapi dengan penuras udara kabin dengan standard N95 seperti yang dipadankan pada X70.

Proton Saga Anniversary Edition habis dijual dalam masa 5 hari selepas ia dilancarkan pada 9 Julai lalu

Untuk ciri lain, kelengkapan model Anniversary Edition ini masih sama seperti model Premium AT. Ia termasuk lampu nyalaan siang LED, upholsteri dalaman fabrik, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh ‘terapung’ bersaiz tujuh-inci berasaskan android, paparan pelbagai info dengan skrin tanpa warna, kamera undur dan pelbagai lagi.

Sistem mekanikal juga tidak menampilkan sebarang perubahan, di mana Saga ini masih dijana oleh enjin VVT 1.3L empat-silinder menghasilkan 95 PS pada takat 5,750 rpm dan tork maksima 120 Nm pada 4,000 rpm. Ia juga hanya hadir dengan kotak gear automatik empat kelajuan konvensional, tanpa pilihan transmisi manual.

Pembeli turut boleh memilih pakej aksesori ulangtahun dengan harga promosi RM2,035 (RM2,350 selepas tamat promosi). Pakej ini terdiri dari spoiler bampar hadapan dan skirt sisi berwarna Quartz Black serta serlahan-serlahan kuning, visor pintu, penebat bunyi tambahan pada penutup bonet enjin dan juga but belakang serta tray untuk ruang kargo.

GALERI: Proton Saga Anniversary Edition 2020

GALERI: Proton Saga Anniversary Edition 2020 dengan pakej aksesori

GALERI: Imej rasmi Proton Saga Anniversary Edition 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required